La fàbrica de cadires
“Guàrdia” de Tona i “La Corbadora” d’Arbúcies.
Introducció
En aquest treball
expliquem l’origen de la fabricació de cadires i mobles corbats, de l’estil
conegut com “Viena”, tant de moda a l’Europa de meitat del segle XIX i que tan
populars van ser a Catalunya, on es pot dir que a totes les cases i
establiments públics se’n podien veure i que, entre d’altres llocs, a Tona i a
Arbúcies la seva fabricació va fer que aquestes dues poblacions adquirissin un
cert renom. En concret expliquem, a partir dels documents que hem pogut anar
trobant, la gènesi i la transformació de la fàbrica de Tona i com finalment,
per diverses circumstàncies, va continuar la producció de mobles corbats al
poble d’Arbúcies.
És prou sabut que
quan es remenen papers vells amb la intenció d’encetar una investigació, un no
sap amb què es trobarà ni si tindrà sort en la recerca d’allò que cal per
continuar el treball que s’està fent.
També és sabut
que a vegades una cosa et porta a una altra. Una informació que busques et dóna
llum per a un altre treball que no pensaves fer, o per a un que potser un dia
es va quedar aturat per la dificultat en trobar el què ajuda a tancar el cercle
que farà entenedora la història que es pretén donar a conèixer. Aquest és el
cas del treball de recerca que us presentem.
Buscant
informacions per a publicar la biografia de l’intel·lectual claretià Frederic
Vila i Bartrolí, nascut al cor del Montseny, a la parròquia de la Castanya,
vàries de les notes que vàrem anar trobant ens conduïen cap al poble de Tona. I
allà vam haver d’anar per seguir la pista de la família Vila-Bartrolí, doncs la
mare d’en Frederic, un cop va enviudar,[1] va haver
de deixar el mas on vivien, el Boscàs, i anar-se’n a viure a Tona amb uns quants dels seus
fills.
Allà, la mare de
Frederic Vila, Dolors Bartrolí i Coll,[2] amb alguns
dels seus fills, van instal·lar-se a la casa número 24 del carrer de Barcelona.
En Ramon, que era
el fill gran,[3]
tal com ja havia fet el seu pare, va ser secretari de l’Ajuntament del Brull,[4] signant
un primer document l’1 de gener 1888 i el darrer l’any 1900. A l’arribar a Tona
també allà va exercir com a secretari de l’ajuntament, on veiem, per primera
vegada, el seu nom, a l’acta del ple municipal celebrat el dia 5 d’agost de
1888. Per tant, un cop va abandonar el municipi del Brull, va continuar sent
secretari municipal del seu antic ajuntament exercint doncs, simultàniament, el
mateix càrrec al poble de Tona. Potser per aquesta raó, a l’arxiu municipal de
Tona s’hi troben documents del Brull.
Al cap d’un
parell d’anys de viure a Tona, Ramon Vila es va casar amb una noia que
aleshores tenia setze anys, Dolors Guàrdia i Serra.[5] Al padró
d’habitants del 1898, hem trobat que en Ramon, amb la seva dona, dues filles i
la mare d’ell, vivien al carrer Major número 60.[6]
Anys més tard,
ell, amb la dona i fills, i Dolors Bartrolí, la mare d’en Ramon, es van traslladar
a viure a Rubí, exercint també allà com a secretari municipal, càrrec que va
començar el 19 de gener de 1901.
Ramon Vila i
Bartrolí va morir a Rubí el 8 de juliol de 1910, i la seva dona amb els fills
van anar a viure a Barcelona.
Un cop explicat
l’origen d’aquest treball i després de veure que el secretari de l’ajuntament
de Tona, Ramon Vila, es va casar amb la tonenca Dolors Guàrdia i Serra, ja
podem dir que el pare de la Dolors era en Jaume Guàrdia i Molera, un torner de
Sant Pere de Torelló. Sabem que s’havia instal·lat en aquella població de la
Plana de Vic cap el 1862, i que sis anys més tard va fundar una petita “Fábrica
de tornería y muebles curvados al estilo de Viena”. Però, què era l’estil
“Viena”?
Thonet i “la cadira
de les cadires”.
Amb l’estil
“Viena”, es coneixen els mobles de fusta corbada, fabricats seguint el model
dels mobles Thonet, que es posarien tant de moda a finals del segle XIX i
primeria del XX.
Michael Thonet[7] va ésser
l’industrial fabricant de mobles amb aquell estil que ha perdurat fins avui dia,
qui va crear la tècnica de la fusta corbada i qui el 1841 va patentar el
sistema que havia ideat, consistent en doblar la fusta, impregnada de cola, en
calent, gràcies a la calor i a la humitat produïda pel vapor, fusta que després
es col·locava en uns motlles que li donaven la forma que es volia aconseguir.
Aquest «mètode oferia mobles forts,
flexibles, econòmics, eficients, funcionals i muntats amb molt poques peces.
Així, el marc del seient de les cadires estava realitzat per només una peça
corba. Les potes encaixaven en aquest marc i el respatller, que podia adquirir
diverses formes, era una prolongació dels suports del darrera. Els seients més
cars eren els de reixeta, però n’hi havia també de contraxapa llisa, contraxapa
en relleu, perforats o dibuixos al foc imitant marqueteria, entre altres.»[8]
La seva empresa,
la Gebrüder Thonet, el 1850 va
produir la primera cadira, referida en el catàleg de la firma com la número 1.
Però va ser nou anys més tard quan va fabricar la que seria la seva cadira més
famosa, coneguda com cadira número 14, també dita “cadira de cafè”, pel gran
nombre de cafès d’aquella època que la van utilitzar, ja que de seguida es va
popularitzar i va tenir una gran acceptació, concedint-se a l’empresa de Thonet
la medalla d’or de la fira internacional de París de l’any 1867. D’aquest model
de cadira diuen que se’n van arribar a vendre, fins el 1930, uns trenta
milions.
Aquesta cadira,
construïda amb només sis peces de fusta i pocs cargols, tenia l’avantatge que
es podia transportar desmuntada i resultava força econòmica. Actualment encara
es continuen fabricant cadires del número 14, tant pel seu disseny, avui encara
modern, com per ser un seient senzill i còmode.
![]() |
Cadira Thonet número 14 |
A finals del
segle XIX aquella empresa, o més ben dit, aquella indústria, tenia sis mil
treballadors i fabricava unes quatre mil peces diàries que exportava arreu.
I qui no coneix,
i reconeix, el famós balancí creat per la fàbrica Thonet, que actualment també
se segueix manufacturant? Aquest disseny ens és ben familiar, doncs els nostres
avis ja els tenien a casa seva i potser fins i tot en disposem d’un d’igual a
casa.
La indústria
Thonet fabricava cadires, i altres mobles de fusta, que es venien a través d’un
catàleg amb preus que tenia numerats els diferents models per a facilitar-ne la
venda. Cap el 1870 aquests mobles corbats estil “Viena” ja es comerciaven a
Barcelona, on José Picó, de la Rambla del Centre, els oferia als seus clients,
com també ho feia la casa “Muebles de Viena. F. Castelltort”, situada al carrer
Pelai, que va ser un punt de venda permanent de mobles portats directament de
la capital de l’imperi austrohongarès.
Però feta la
llei, feta la trampa. «En
aquesta botiga, la família Castelltort va vendre mobles dels Germans Thonet
fins als anys vint del segle XX. No obstant això, sovint aquest comerciant
posava una plaqueta amb el nom de Hermanos Thonet als mobles que es venien en
aquell establiment; d’aquesta manera –consta documentalment en una fotografia
de l’exposició de mobiliari i decoració del 1923– confonia interessadament la
marca a la qual servia amb el nom de la seva botiga. Així doncs, “Mueble
Thonet-Pelayo 40” no significava sempre que es tractés del moble corbat
originari dels Germans Thonet.»[9]
I és que molt
aviat, quan el 1869 la patent del senyor Thonet va caducar, van aparèixer molts
fabricants de cadires i mobles corbats.
Les cadires
d’aquest estil, eren fabricades amb fusta de faig (Fagus sylvatica), un arbre de fulla caduca, que té un tronc recte
que pot arribar a fer uns trenta metres d’alçada. A l’arbre, quan era tallat,
se li treien les branques i les fulles i era transportat, primer en carros i
més tard ja en camions, fins a la fàbrica, on se li retirava l’escorça i els
trossos sobrers que no podien servir per a la fabricació de mobles, però que
s’utilitzaven per fer foc a la caldera que produiria el vapor necessari per
donar forma a les peces per fer les cadires i altres objectes, com lavabos,
penjadors, etc. Per això, si us fixeu en les fotografies que reproduïm,
aquelles fàbriques de mobles lluïen una xemeneia ben alta.
A Tona, per
exemple, amb molt bon criteri, després d’enderrocar una de les fàbriques de
mobles corbats que hi havia, l’antiga fàbrica Codina, es va voler conservar, al
mateix lloc, la xemeneia, aixecada el 1910, que avui es pot veure al bell mig
de la població.
Els Guàrdia
Bé, ara que ja
sabem què eren els mobles estil “Viena” i què són els mobles corbats, parlem
dels Guàrdia que arribarien a Tona des de Sant Pere de Torelló.
Els Guàrdia,
segons que hem pogut constatar pels registres parroquials d’aquella població,
generalment eren paraires, uns menestrals que treballaven amb la llana.[10] Com per
exemple un tal Jaume Guàrdia que l’any 1776, mor a Sant Pere de Torelló.
«El paraire havia de passar
l´examen de “mestre paraire”, i era admès al consell de l´ofici. Era
l´organitzador d´un procés que havia començat ell mateix amb la compra de la
primera matèria, i tenia la capacitat de coordinar el treball d'altres persones
que no eren empleats seus.»[11]
A l’arxiu
municipal de Sant Pere de Torelló, ens han ensenyat unes notes preses el 1785
del llibre d’exàmens de Sant Pere, titulat “Vehedores de la fábrica de lana”,
on hi figura un altre Jaume Guàrdia, potser el mateix que acabem de citar, que
era membre del gremi de paraires (com a peraire o paraire veedor). El veedor
era la persona que vigilava, controlava i inspeccionava, en aquest cas la feina
dels que treballaven en els diferents processos pels que passava la llana.
Aquestes notes es troben en una relació dels mestres paraires i teixidors.[12]
Sembla que els orígens
de la família Guàrdia, segons que ens diuen, deurien ser al Ripollès, on les
feines relacionades amb la llana, d’una gran importància per a la confecció
tèxtil catalana, tenien una gran tradició fins que cap a finals del segle XIX
van deixar pas a la industria tèxtil, agafant els industrials el relleu dels
paraires. Així, els Guàrdia, davant la davallada del seu ofici, es
traslladarien a Sant Pere de Torelló, on des d’aleshores tindrien oficis
relacionats amb la fusta i més concretament, amb la torneria. No oblidem que
tota aquella zona de la Vall del Ges va ser, i encara avui dia ho és, famosa
per la torneria i la construcció de d’objectes de fusta.[13]
La fàbrica de Tona
A banda de ser
conegut i famós per la propietat de les seves aigües medicinals i escollit com
a lloc d’estiueig, el poble de Tona, també va ser un centre important de
fabricació de cadires i mobles de fusta.
![]() |
Tona, carrer de Barcelona. |
Enric Casassas,
en el seu llibre sobre Tona, parlant de les indústries diu: «Referim-nos en primer lloc a les diverses fàbriques
de cadires de fusta corbada i a les de mobles, algunes de les quals no solament
els fabriquen en sèrie sinó que es dediquen també a la fabricació ―ben acurada
per cert― de mobiliari artístic. Aquestes indústries donen treball a més d’un
centenar d’obrers i exporten llur producció en quantitat considerable.»[14]
I ara centrem-nos
en aquell torner, fill de Sant Pere de Torelló,[15] que
tenia una filla casada amb el secretari de l’ajuntament de Tona i que fundaria
una de les fàbriques de cadires d’estil “Viena” en aquella població.
En Jaume Guàrdia i Molera va arribar-hi amb
el seu pare, en Josep Guàrdia i Puiggarony, que també era torner i santperenc,[16] ja que
en els llistats de l’amillarament de Tona de 1862 hi figura el seu nom, amb el
número 91. I també l’hem localitzat en la relació del cadastre, de 1864, al
carrer Major número 103. Resulta que en Josep Guàrdia s’havia casat a la
parròquia de Sant Pere de Torelló amb la noia de Tona, Josefa Molera i
Bruguera.[17]
Aquest matrimoni va arribar a Tona amb els seus fills vius, en Jaume, en Ramon
i la Carme, on tots formarien llurs famílies.
En Jaume Guàrdia es
va esposar a Tona, el 1869 ―quan el
seu pare ja era mort― amb Carme Serra i Padrinas, una noia nascuda a Centelles,
però resident a Tona, on el seu pare hi tenia una farmàcia.[18]
D’aquest matrimoni van néixer sis fills.
En el padró
d’habitants de 1889, trobem que Jaume Guàrdia, que aleshores ja havia enviudat,
vivia al carrer de Barcelona, número 9, amb els seus fills, Lluís, Concepció, Susanna,
Carme i Climent. Com ja hem explicat al començament, l’altra filla, la Dolors,
s’havia casat aquell mateix any amb Ramon Vila i Bartrolí.[19]
D’aquests fills en destacarem dos, en Lluís i en Climent, que temps a venir tindran
un paper primordial en la continuació del negoci de la fàbrica de cadires, tant
a Tona com a Arbúcies.
Va ser el pare,
Josep Guàrdia, qui va començar a fabricar cadires, o pel contrari va ser el seu
fill Jaume? On estava situada la fàbrica?
Durant
l’elaboració d’aquest treball ens hem formulat aquestes i moltes altres
preguntes per tal de donar dades i dates exactes. I encara que ens ha estat difícil
esbrinar-ne algunes, malgrat les entrevistes que hem fet, hem aconseguit respondre’n
d’altres.
No ha estat
possible, però, saber amb exactitud si va ser el pare d’en Jaume qui va començar
a fabricar cadires. Però sí que sabem que la fàbrica Guàrdia es va fundar el
1868.[20] Però
on? Segurament en una de les cases del carrer de Barcelona, antic Camí Ral, que
amb el carrer Major eren el nucli de la població.
Sabem, per la
documentació trobada, que Jaume Guàrdia tenia llogada una casa amb el seu hort,
al carrer de Barcelona, a Josep Homs i Molera, on hi tenia mobles i utensilis
per a fabricar mobles de torneria i ebenisteria. Aquest lloguer s’esmenta en
una escriptura notarial, del 1909, però desconeixem en quina data es va llogar
i fins quan.[21]
Però resulta que
el 15 de novembre de 1876, en Jaume, que aleshores tenia trenta anys, va
adquirir en una subhasta pública, per tres mil cinc-centes pessetes, la casa
del carrer de Barcelona senyalada amb el número 9.[22] Aquesta
casa, de dos cossos, tenia planta baixa, dos pisos i un hort al darrera.[23]
![]() |
Vista de Tona, del 1910, on es pot veure, al fons, la
xemeneia de la fàbrica Guàrdia. (ACP).
|
Al cap d’uns
anys, el 1880, en Guàrdia compra una altra casa del carrer de Barcelona (abans
carrer Major) número 12. Aquesta casa era d’un cos i tenia pati i hort.[24] I al
cap de tres anys va adquirir un tros d’hort, que tocava al de la casa d’en
Jaume, per tal d’ampliar la fàbrica.[25]
Quan ja donàvem
per acabat aquest treball, malgrat ens quedessin algunes preguntes per respondre,
resulta que vàrem saber que a Tona hi havia altres torneries. Sí que sabíem de
l’existència de la fàbrica Codina, fundada el 1876, però desconeixíem que n’hi
hagués una altra, ni cap de les persones amb qui vam connectar ho coneixien.
Doncs resulta que
el 1885[26] tres torners
es van reunir i van formar una sola companyia de fabricació de cadires i mobles
corbats. Aquests fabricants eren en Jaume Guàrdia i Molera, en Pere Codina i
Riera i en Jacint Roqueta i Brés.[27] Tots
tres tenien una fàbrica de torneria de fusta a Tona.
Entre altres
coses, en el document consultat, s’especifica que per tal d’evitar les
rivalitats que sempre són freqüents entre oficials d’una mateixa indústria, que
generalment provoquen perjudicis als propis oficials i obrers, les tres torneries
resolen associar-se i signar un conveni entre ells, sota uns pactes que, entre
altres aspectes, diuen que aquesta associació s’anomenarà “Guardia, Codina y
Roqueta”, amb una participació d’una mitat d’en Jaume Guàrdia, una quarta part
d’en Pere Codina i l’altra quarta part d’en Jacint Roqueta.” En Guàrdia va
aportar cinc-centes pessetes, i en Codina i en Roqueta, dues-centes cinquanta
pessetes cada un.
En un dels
apartats es fa constar que ja que en Jaume Guàrdia té en el seu taller una
màquina de vapor, que fa que pugui fer més objectes que els que s’estipulen en
aquest conveni, podrà fer les feines que altres que no puguin fer, sempre que ell
ho comuniqui als altres socis. També s’estableixen uns preus comuns per als
objectes fabricats.
Per altra part
tots els socis queden obligats a fabricar els gèneres de torneria amb la
mateixa classe de fusta, segons els objectes a que estiguin destinats, utilitzant
sempre fusta seca i bona. Les dimensions i el poliment de les peces seran de
les mateixes mides i igual sistema, mètode i materials, per tal que tots els
objectes d’una mateixa classe, surtin iguals i reuneixin una perfecció idèntica
quant a la forma i solidesa.
També que cada
associat podrà acomiadar aquells oficials i treballadors, d’un o altre sexe,
que més li convingui, però els altres socis no els podran admetre a la seva
fàbrica. Davant qualsevol divergència entre els socis, o qualsevol altra
qüestió, es decidirà per votació, per majoria o per mitjà d’un home bo que cada
un dels socis nomenarà.
Qualsevol
quantitat cobrada es repartirà entre tots, en la proporció expressada abans,
tenint en compte el que cada un hagi fabricat segons les comandes, lliuraments,
i els preus de les tarifes acordades.
Aquest acord es
signa per una vigència de deu anys. Però si durant la validesa de l’acord algun
dels socis vol deixar la societat, haurà d’avisar als altres associats amb tres
mesos d’anticipació. I si un dels socis deixa la societat, no podrà treballar
en la torneria dins el poble de Tona ni en un radi de dues hores del mateix,
durant dos anys, i si ho fes se’l podria perseguir judicialment.
Quant va durar
aquesta societat? Es va dissoldre al cap dels deu anys que establia el pacte? Ho
desconeixem. Però el què sí sabem és que el 1891 en Guàrdia adquireix un altre
tros d’hort a un altre veí. I no seria aquesta la única compra de terrenys que
faria, ja que més tard segueix comprant altres parts dels horts veïns per tal
de sumar-los a la seva propietat, tot per ampliar la torneria.[28]
La qüestió es que
a en Jaume Guàrdia les coses li van anar bé, ja que el 1899 compareix davant un notari amb la seva
germana Carme per tal que, seguint les disposicions testamentàries de llur
pare, Josep Guàrdia i Puiggarony, segons les quals quan el negoci de la
torneria donés benefici, havia de pagar la legítima a la seva germana.[29]
![]() |
Església de Tona. A la dreta el cobert de la fàbrica
Guàrdia, al costat del pati del col·legi de les monges. (ACP).
|
En la fotografia
que reproduïm es pot veure el cobert on hi havia la fàbrica d’en Guàrdia. Un cobert
edificat en els terrenys que va anar comprant i que donaven al darrera del
carrer de Barcelona i al davant de l’església de Sant Andreu de Tona.[30] Al
costat d’aquest s’hi pot veure un pati amb arbres que corresponen a l’edifici
del col·legi de nenes regentat per les Carmelites de la Caritat.
Atès que aquestes
fàbriques de mobles corbats necessitaven vapor, i per tant una caldera amb
aigua, ens preguntàvem d’on la deurien treure estant situats al carrer de
Barcelona. Ho vam preguntar a persones estudioses de la història de Tona i ens
van fer saber que quasi al davant de la fàbrica d’en Guàrdia hi havia una font,
coneguda com la font del Pou, amb una deu generosa.
La fusta emprada
per a fabricar els mobles corbats era fusta de faig, com ja hem explicat, i ens
diuen que el més segur és que en Guàrdia utilitzés faigs del Montseny.
Sabem que en
Jaume Guàrdia comprava fusta a un tal Josep Fatjó i Vilas, i que la fàbrica
tenia el seu propi mitjà de transport, un carro i un cavall que conduïa un
mosso a sou de l’empresa, per portar les peces fabricades a l’estació de
Balenyà (Sant Miquel). La línia de ferrocarril de Barcelona a Vic s’havia
inaugurat el 1875. Recordem que les peces de fusta s’enviaven desmuntades.
La fàbrica “Guàrdia i
Vilella”
Ara hem de parlar
d’en Lluís Guàrdia i Serra, el fill gran d’en Jaume, que ja hem dit que seria
un altre dels protagonistes d’aquesta història.[31]
Potser sí que la
societat “Guardia, Codina y Roqueta” es va extingir el 1895 com preveia la seva
constitució. Ja que el 1909, en Jaume Guàrdia i Molera i el seu fill, Lluís,
que també era torner, compareixen davant un notari de Vic, al qual el pare
declara ser el propietari de la casa número 12 del carrer de Barcelona, que
havia adquirit l’any 1880, afegint-hi més tard la compra d’uns horts a la part
del darrera de la casa, fent constar que al darrera hi ha un edifici construït
com a: “Fábrica de muebles, o sea tornería y ebanistería, con su máquina de
vapor, caldera y demàs accesorios para la fabricación antedicha, ocupando
juntas casa i fàbrica toda la superfície comprendida (...).”
En aquesta acta Jaume
Guàrdia transfereix i traspassa perpètuament al seu fill Lluís, el domini de
tota la finca, amb la maquinària, mobles i tot el contingut de la fàbrica, així
com el mobiliari i aixovar, reservant-se el pare l’usdefruit de la casa,
estipulant-se també una manutenció i una pensió per a ell, etc. En Jaume
Guàrdia relaciona també els seus deutes dels quals se’n fa càrrec el seu fill
Lluís.[32]
Hi ha un padró d’habitants,
del 1910, on hi llegim que en Jaume Guàrdia vivia amb el seu fill Lluís, amb
l’esposa d’aquest i cinc néts, a més del seu fill petit, Climent Guàrdia i
Serra.
La fàbrica era un
edifici de tres cossos units i amb una comunicació interior, amb un soterrani,
baixos i un pis alt, i a part un altre soterrani baix i un terrat i planta
baixa amb dos pisos i unes golfes. La llum utilitzada era d’acetilè. Tenia dues
serres de cinta i una serra circular, mogudes a vapor, amb un fogonet per a
corbar i assecar les fustes.[33]
I el 30 d’octubre
de 1909, Lluís Guàrdia i Serra i Joaquim Vilella i Orriols,[34] aquest
darrer veí de Pruit, van formalitzar la societat mercantil col·lectiva “Guardia
y Vilella”, per a la “fabricación y venta de muebles curvados y sus anexos”,
amb la gerència compartida, per un termini de trenta anys, aportant cada soci
la quantitat de cinquanta-mil pessetes.[35] En
Lluís Guàrdia aquesta quantitat la va aportar en maquinària, existències i
crèdits de la indústria que ja tenia establerta a Tona.
L’any 1910,
l’empresa Guàrdia-Vilella va demanar a l’oficina de propietat industrial una
patent, per a vint anys, de “Pinas de madera de encina curvada”.
Però va resultar
que només al cap de tres anys de la constitució de l’empresa, el 18 d’octubre
de 1912, els dos socis van decidir dissoldre la societat, adjudicant-se en
Joaquim Vilella la fàbrica de Tona amb la maquinària, accessoris i fustes
elaborades i per elaborar, així com els actius i passius, i en Lluís Guàrdia es
quedava la fàbrica que tenien a Arbúcies amb la maquinària i accessoris, així
com les fustes i restes existents en aquell local, amb els actius i passius
d’aquell moment.[36]
Pel que hem
llegit al document expedit pel Registre Mercantil de Barcelona, els socis van
decidir repartir-se les fàbriques que tenia la societat col·lectiva “Guardia y
Vilella”, una a Tona, que a partir d’aleshores es coneixeria com can “Vilella”,
i la que tenia a Arbúcies, coneguda com “La Corbadora”.[37]
Va ser aleshores,
el 1912, quan Jaume Guàrdia i el seu fill Lluís van hipotecar i llogar les
finques del carrer de Barcelona, números 9 i 14 (abans carrer Major 9 i 12) a
Joaquim Vilella i Orriols. Fins aquell any, 1912, en Jaume Guàrdia va pagar la
matrícula industrial.
La primera finca,
estava composta de planta baixa i dos pisos per habitacions, amb un hort a la
part del darrera on hi havia una edificació que era la banda de la casa destinada
a la fàbrica de mobles. En total, la casa, l’hort i la zona que servia de
fàbrica, ocupaven una extensió de tres-cents quaranta metres quadrats, i es va
valorar en dotze-mil cinc-centes pessetes.[38]
A l’escriptura
s’hi senyala que per al funcionament de la caldera de vapor necessària per a la
maquinària i indústria de mobles que en Vilella ja té instal·lada a la casa que
se li lloga, podrà utilitzar i consumir també l’aigua necessària de la finca
número 14.
La segona finca,
la del número 14 del carrer de Barcelona, que tenia planta baixa i dos pisos,
amb un pati i hort al darrera, amb una superfície total de tres-cents
vint-i-set metres quadrats i que estava valorada en set mil cinc-centes
pessetes, també va ser llogada en el mateix document notarial, a Joaquim
Vilella pel mateix temps de vint anys i igual preu que l’anterior finca, o
sigui dues-centes cinquanta pessetes anuals.
En una carta
datada el maig de 1913, i adreçada a Lluís Guàrdia des de l’Argentina, un
importador de mobles l’escriu sol·licitant-li el catàleg amb els models i preus
dels mobles corbats que fabrica, mostrant especial interès per les cadires.
També li diu que si en aquell moment ja no fabrica mobles, que li passi la
petició a en Codina, que era l’altra fàbrica important de cadires i mobles de
Tona. Recordem que feia un any que en Guàrdia ja no tenia res a veure amb la
fàbrica de Tona.
Abans ja hem
parlat de la fàbrica de cadires d’en Codina. Aquesta fàbrica va ser fundada per
Pere Codina i Riera,[39] que ens
diuen que va començar l’ofici, a l’antiga fàbrica de can Guàrdia, del carrer de Barcelona.[40]
![]() |
Fàbrica Codina |
Joan Codina i
Molera,[41] fill
gran d’en Pere i hereu de la fàbrica Codina, va morir als 44 anys, i va ser la
seva dona, Maria Córdoba i Ponti qui la continuaria i l’engrandiria
convertint-la en una de les més conegudes arreu. Aquesta, necessitada de més
quantitat d’aigua, indispensable per a produir vapor, va fer que decidís buscar-ne
als afores de Tona, pensant conduir-la fins a la fàbrica. D’aigua n’hi va
trobar, però era sulfurosa. I així va decidir construir en aquell lloc un
balneari, el Balneari Codina.[42]
«Des de finals
del segle passat hi havia, és cert, algunes petites indústries, com la fàbrica
de cadires corbades de can Codina, fundada el 1876 i que es tenia com la més
antiga de l’Estat espanyol en la seva especialitat. En el temps del seu màxim
rendiment tenia una plantilla d’uns trenta-cinc obrers.»[43]
Com ja hem dit,
la fàbrica d’en Guàrdia s’havia fundat el 1868, per tant, uns anys abans que la
d’en Codina, situada al carrer de Barcelona número 30, que va tancar les seves
portes l’any 1975.
Paga la pena que
fem un incís aquí per parlar un moment d’en Jaume Guilleumas,[44] que té
a veure amb Tona i amb en Codina, ja que aquest, que coneixia el bon treballar
d’en Guilleumas, li va oferir fer d’encarregat a la fàbrica de cadires de Tona.
Al cap d’un temps, però, en Guilleumas va decidir obrir la seva pròpia fàbrica,
i ho va fer a Balenyà, davant de l’estació.
«Eren els temps de la Primera
Guerra Mundial i Espanya, país neutral, va veure molt afavorida la seva
indústria. A Torelló feien peces per a les tendes de campanya dels soldats. En
veure’s desbordats per la demanda varen proposar a la fàbrica de Balenyà de fer
els pals per a les tendes. Se n’havien de fer tants que fins i tot els
diumenges treballaven. Això va portar uns grans beneficis, que van permetre
construir una torre gran i maca al costat de la fàbrica.»[45]
Al cap d’un temps,
però, en Guilleumas va decidir deixar la fàbrica, que va vendre al seu gendre[46] i a en
Joaquim Vilella, i el 1922 es va traslladar a viure a Ripoll on fundaria la
fàbrica de cadires corbades “J. Guilleumas”. A finals de 1964, quan en Jaume
Guilleumas ja era mort, la fàbrica de Ripoll va ser traspassada a Pere Codina.
Aquesta fàbrica va ser productiva fins el seu tancament el 1970.
La fàbrica de
Balenyà, situada al carrer Pare Perelló, número 10, finalment va quedar per a en
Vilella, i el darrer de la família que hi va treballar va ser Josep Vilella i
Aymerich.
Però vet aquí que
la casa número 9 del carrer de Barcelona, on hi havia la fàbrica d’en Vilella,
va quedar destruïda arran d’un incendi. Curiosament vàries torneries van patir
incendis com el que destruiria “La Corbadora” d’Arbúcies, o el que va afectar la
“J. Guilleumas” de Ripoll.
![]() |
Treballadors de la fàbrica de cadires Codina. Al centre, assegut, Pere Codina. (ACP). |
L’incendi de la
fàbrica de can Vilella deuria ser l’any 1920, o potser el 1919, ja que hem
trobat una sol·licitud de llicència d’obres al seu nom amb data de 1920,[47] suposem
que per reconstruir el seu negoci. Després de refer l’edifici, finalment Joaquim
Vilella es va quedar la finca.[48]
“La Corbadora” d’Arbúcies
«A les darreries del segle XIX trobem
instal·lades a Arbúcies les primeres torneries. La més antiga fou la de la
Corbadora, el nom li venia perquè a diferència de les torneries a on la fusta
s’emprava sense escalfar, a les corbadores s’escalfava la fusta per facilitar
el procés de corbat. A la Corbadora s’hi feien mànecs de ploma, raigs de rodes
de carreta i cadires.»[49]
Sembla
que la primera notícia d’una fàbrica de mobles anomenada “La Corbadora”, és de
l’any 1906. Els seus propietaris eren els germans Baqué (o Vaqué). Aquests els
trobem empadronats, un any abans, al carrer de Camprodon número 11. Joan Baqué
i Llargués, d’ofici torner, la seva esposa Josefa Mercader i Aymerich, amb els
seus fills, i el seu germà Joan, també torner, provenien de la província de
Barcelona, possiblement del municipi de Sant Pere de Torelló. Segons el padró feia
onze anys que havien arribat a aquesta localitat. En el següent padró
d’habitants, fet el de 1910, ja no hi apareixen inscrits.[50] No
tenim més dades sobre els germans Baqué.
Revisant el padró
d’habitants d’Arbúcies de 1910, hem trobat un torner nascut el 1868 a Tona, Esteve
Orri i Molist, que feia vint anys que hi vivia.
“La Corbadora”,
la torneria que es dedicava a la producció de fusta tornejada, especialment a
la curvatura de peces de fusta per a la fabricació de mobles com cadires,
llits, mànecs i també peces per a la indústria tèxtil, es trobava situada en el
Quartel 3r, 1 bis., als afores de la població, just al costat de la riera
d’Arbúcies, d’on es proveïa de l’aigua necessària per a fer funcionar la
fàbrica.
«A principis del segle XX l’arribada
de l’electricitat i dels motors permet desenvolupar nous sistemes i maquinària
per treballar. A més, l’ús del camió facilita enormement el transport de la
fusta i desplaça algunes activitats forestals del bosc cap a les poblacions.
Són les serradores i les torneries qui més es beneficien dels avenços tècnics.
Gràcies als motors elèctrics es fa possible instal·lar les serradores de fustes
en qualsevol indret amb electricitat, sense haver de dependre d’un salt d’aigua
o de la instal·lació d’un antic molí reconvertit en serradora. Les serres
guanyen en potència i precisió. Al mateix temps l’ús del motor elèctric serveix
per desenvolupar una maquinària que tecnifica extraordinàriament les fàbriques
i torneries del sector, permeten la producció en sèrie, abaratir els costos i
diversificar la gamma d’articles a produir.»[51]
Recordem que en
Lluís Guàrdia, el 1912 es va fer càrrec de la fàbrica “La Corbadora” d’Arbúcies,
que segons consta en la documentació que hem llegit tenia arrendada, però que
no hem pogut saber a qui. El 23 de gener de 1914, la subarrenda al seu germà
Climent,[52]
llogant-li la maquinària existent per a la fabricació de cadires, en un pacte
només per un any de vigència, podent-lo prorrogar a conveniència d’ambdues
parts. En aquest contracte d’arrendament, en el que s’hi diu que en Lluís
continua sent veí de Tona, també s’estableix que en Climent, pagarà al seu
germà Lluís per a tot plegat, seixanta pessetes setmanals.[53]
![]() |
Estat actual de la fàbrica "La corbadora" |
Referent a en
Climent, hem de dir que quan el 1909 es va formalitzar l’empresa “Guardia y
Vilella” de Tona, ja s’hi fa constar que Climent Guàrdia i Serra formaria part
d’aquella. Per tant al separar-se en Lluís Guàrdia d’en Vilella, el seu germà
petit deuria anar a la fàbrica d’Arbúcies amb en Lluís i, a la mort d’aquest,
ell seria el continuador de la família Guàrdia que hauria de seguir amb la
fabricació de cadires i altres objectes de fusta, ara a Arbúcies.
En Climent es va
casar, el setembre de 1912, amb l’arbucienca, Maria Llorens i Duran.[54]
L’octubre de 1914,
en Climent Guàrdia, que aleshores tenia vint-i-vuit anys, es dóna d’alta de la
contribució industrial a l’ajuntament d’Arbúcies, declarant dues màquines, dues
serres de 40 cm i un fuster.[55] Com a
domicili fa constar el del Quartel 3r, 1r, la casa situada just al costat de la
fàbrica. Segons la documentació municipal feia vuit mesos que hi vivia. El seu
germà Lluís havia traspassat el mes de març a Arbúcies.
Hi ha una
valoració de la maquinària i el material que hi havia a la fàbrica d’Arbúcies,
que es taxa en deu mil dues-centes vuitanta-dues pessetes. Dissortadament en aquest
inventari no hi figura la data en què es va fer. El reproduïm en un annex al
final d’aquest treball.
El 30 de desembre
de 1916, Carme Aymerich, vídua d’en Lluís Guàrdia, com usufructuària, cedeix al
seu fill Climent les màquines i altres utensilis, que li reportaran sis
pessetes setmanals, mentre aquell visqui a Arbúcies, quedant el seu fill
obligat a la conservació i al manteniment de tot.[56]
De 1915 a 1928,
Climent Guàrdia declara en la contribució industrial d’Arbúcies, dues serres de
40 cm i dues màquines. Hem de pensar que algun altre germà, o potser una altra
persona, deuria portar la fàbrica, doncs en Climent va morir el 1919.
En el padró de
1924, a la casa del costat de la fàbrica només hi viu la Maria Llorens i Duran
i el seu fill, de 10 anys, Jaume Guàrdia i Llorens.[57]
Arran de la mort
del cap de família, la seva dona i el fill el 1928 apareixen censats a un altre
lloc, concretament al carrer Camprodon número 20, on vivien els pares d’ella,
fins que l’any 1929, en què mor el seu pare, Jacint Llorens i Roca. Aleshores
la casa passa al germà gran de la Maria, en Salvador Llorens.[58]
A partir de 1929,
no es troba cap descendent de la família Guàrdia a Arbúcies.
Quan va acabar la
producció de la fàbrica “La Corbadora” dirigida per membres de la família
Guàrdia, s’hi van fabricar, entre d’altres utensilis per a la indústria tèxtil,
mànecs per a “plumilles”. La gent d’Arbúcies ens ha dit que el propietari va passar
a ser en Claudi Pons i Matas.
I fent un salt en
el temps, trobem que el 1930 a l’edifici del costat de la fàbrica “La Corbadora”,
hi vivien una parella de germans, Francisca i Joan Clopés i Mollera, l’ofici
del qual és fuster.[59] I en
els padrons de 1936 i 1940 “La Corbadora” apareix habitada per una família de
set persones formada per Joan Garriga i Triola, carboner i pagès, i la seva
muller Caterina Salvadó i Costa, amb els seus cinc fills.[60]
De l’antiga
fàbrica de cadires actualment només en queden les runes després que un incendi
ho cremés tot en la dècada de 1940. Ens van comentar que l’incendi sembla que
va ser intencionat, fet per tal de poder cobrar l’assegurança.
«La torneria és
el tercer braç sobre el que se sostenia el procés d'industrialització
d'Arbúcies, juntament amb la carrosseria i el tèxtil. La Corbadora, que sembla
ser la fàbrica més antiga d'Arbúcies, va haver de tancar portes perquè un
incendi en va arrasar tot l'edifici.»[61]
D’aquella antiga
i important fàbrica de cadires i altres objectes de torneria, ara només en resten
dretes les parets exteriors totalment cobertes per la vegetació i unes velles
heures que sembla que són les que les aguanten.
El teulat,
l’embigat de fusta del primer pis i la maquinària van desaparèixer arran de
l’incendi. Conserva l'estructura de la bassa de recollida d'aigua que donava
força a una turbina i el canal de desguàs que passava soterrat pel mig de la
nau. La nau industrial, en forma de L, amida 22m de llarg per 11m d'ampla, i la
casa-vivenda que hi està adossada, fa uns 16m de llarg x 8m d'ampla i el
dipòsit d'aigua 8 x 2m, segons les dades que ens ha facilitat l’Arxiu Històric
d’Arbúcies.
Referint-se a les torneries d’Arbúcies,
Roger Zamorano ens diu: «Però de totes les [torneries] existents, fou la de Can Casadesús, fundada per un torner
procedent de Torelló, Joan Casadesús, la que va tenir major importància.»[62]
Ja veieu, un altre torner de la vall del
Ges que va anar prop del Montseny per fabricar els seus objectes de fusta.
Fusta de faig. Fusta extreta del massís del Montseny?
_________________________
ANNEX.
1.-
Alguns dels objectes relacionats en l’inventari que es va fer, el 30 de
desembre de 1916, a la fàbrica “La Corbadora” d’Arbúcies. Document signat per
Carme Aymerich i Climent Guàrdia.
Una
màquina a vapor amb els seus tubs i utensilis corresponents i un parell de
corretges de transmissió i un bombo gran. Dues màquines de foradar fusta amb sis
corretges i contra marxa. Tres torns, amb els seus suports, per a tornejar. Un
torn cilíndric amb estoig, engranatges de recanvi i els seus complements. Una
serra circular. Dos capçals embarrats amb cinc nous. Una mola per polir la
fusta. Cinc nous per repassar la fusta. Un regulador d’aigua. Una serra per
ferro, en mal estat. Una bota de polir i corretja. Sis motlles per corbar
(trones cames). Setanta motlles per corbar cames cadires amb els seus ganxos. Cent
setanta motlles per corbar corbes amb els seus ganxos. Trenta-dos motlles per
corbar peus. Dotze motlles per corbar arquets. Dos motlles per corbar
guitarres. Un banc per corbar amb les seves peces de recanvi. Un banc per
muntar seients. Un banc per muntar cadires. Vint-i-cinc serjants. Un nivell d’aigua.
Un martell d’orella. Un talla ferros petit. Dotze sàrries. Un estoig de
numeració de ferro. Cinquanta motllos per corbar penjadors de ganxo amb les
seves eines de polir i aparells de fusta per muntar-los. Un motllo de cercles i
un altre d’anells.
2.-
Existències de la fàbrica d’Arbúcies el 1912, quan es va dissoldre la societat
col•lectiva “Guardia y Vilella”. Hem
deixat la suma del document original encara que, com es pot comprovar, el
resultat total en realitat hauria de ser de 10.277 pessetes.[63]
Existencia
en materiales varios y madera para obrar y obrada
|
3.000
|
Existencia
en sillas terminadas y contratadas
|
1.133
|
72
moldes para patas
|
103
|
230
moldes para corvas
|
230
|
regulador
de la rueda
|
173
|
varias
poleas, cojinetes, hierros y montura
|
173
|
Factura
Inglada tornillos
|
50
|
Miguel
Mateu viguetas fleque redondo y passamà
|
116
|
Miguel
Faura un depósito hierro
|
83
|
Perzala
y Crory tubería vapor
|
86
|
Una
máquina vapor
|
1.250
|
Un torno
cilíndrico
|
1.200
|
Dos
máquinas taladrar
|
600
|
Dos
máquinas filar
|
600
|
Una
sierra circular
|
150
|
Una
pulidora plana
|
300
|
Tres
tornos para madera
|
330
|
Varios
útiles, correas y demás accesorios imprevistos
|
700
|
10.282
|
|
Firmados:
D. Joaquín Prats, D. Pedro Maynou, D. Jaime Vila
|
_______________________
Bibliografia.
Casassas i Cantó, Enric. Tona.
Descripció històrica i geogràfica. Gràfiques Diamant. Barcelona,1943.
Lleopart i Costa, Amadeu. Retalls del passat. Ajuntament de Tona, 2006.
Pladevall i Font, Antoni. Tona. Mil cent anys d’història. Ajuntament de Tona/Eumo Ed. Vic, 1990.
Rueda, Josep M. / Tort, S. "El procés
d'industrialització de la vila d'Arbúcies" publicat a II Trobada d'Estudiosos del Montseny, 1989.
Rudé i Moreno, Miquel. La “Fàbrica de sillas curvadas de J.
Guilleumas”. Annals del Centre d’Estudis
Comarcals del Ripollès, n. 2007-2008. Ripoll, 2009.
Vila i Boixader, Ramon. Osona.
Memòria editorial. Mataró, 1993.
Zamorano, Roger. El procés industrialitzador, dins Perxada n. 33. Hivern 2003-2004.
Ajuntament d’Arbúcies, 2004.
Inventari del Patrimoni Etnològic del Montseny – Museu
Etnològic del Montseny, 1999.
AAVV. “Història econòmica d’Arbúcies”, publicada a Perxada
n. 33, hivern, 2003-2004, i n. 34, primavera, 2004. Ajuntament d’Arbúcies,
2004.
Altres referències.
Piera, Mònica. “Les innovacions industrials i tecnològiques
a casa Duran”, p. 23-24. Dins el Catàleg
virtual de la Casa Museu Duran i Sanpere.
Sala, Teresa M. “Thonet Hermanos. Pelayo 40. Barcelona”, p.
41. Dins el catàleg: Vestigis del
modernisme. Interioritats quotidianes. Museu Abelló, 2013.
Oyague, Adela. Els peraires
d'Igualada
La Vila d’Arbúcies. Itineraris de natura. Can Massaguer.
Agraïments.
Família Guàrdia
Museu Etnològic del Montseny
Claudi Pagès i Puig
Roser Reixach i Brià
Rafel Ginebra i Molins
Ester Clot i Tortadès
Fons consultats.
Arxiu Municipal de Tona (AMT).
Arxiu Històric Municipal d’Arbúcies (AHMA).
Arxiu Municipal de Sant Pere de Torelló (AMSPT).
Arxiu Municipal de Vic (AMV).
Arxiu de Històric de Protocols de Barcelona (AHPB).
Museu Etnològic del Montseny. La Gabella d’Arbúcies (MEMGA).
Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic (ABEV).
Arxiu parroquial de Sant Pere de Torelló (APSPT).
Fotografies:
Arxiu Museu Etnològic del Montseny (AHMA).
Arxiu Ramon Batllés i Santasmasas (ARB).
Arxiu Claudi Pagès (ACP).
Arxiu Xavier Cateura i Valls (AXCV).
__________________________
Publicat a MONOGRAFIES DEL MONTSENY n. 30. Any 2015.
__________________________
Publicat a MONOGRAFIES DEL MONTSENY n. 30. Any 2015.
[1] El seu marit, Antoni Vila i
Pressaguer , nascut a la Castanya el 1829, propietari del mas Boscàs, havia
mort el 10 d’octubre de 1887. Vegeu,
dins Monografies del Montseny número
28, p. 31-49 “ Esbós biogràfic del claretià, nascut a la Castanya, Frederic
Vila i Bartrolí.” Associació Amics del Montseny, 2013.
[2] Dolors Bartrolí i Coll, era
filla dels amos del mas Bartrolí de Vidrà, on va néixer el 1842. Va morir a
Rubí l’any 1903.
[3] Ramon Vila i Bartrolí (La
Castanya, 1864-Rubí, 1910).
[4] A l’Arxiu de l’Ajuntament del
Brull hem trobat que Antoni Vila (a) Boscàs signa l’acta d’un ple municipal de
primers de gener de 1856. També hi hem pogut veure que l’1 de gener de 1861 és
nomenat secretari del Jutjat de Pau.
[5] Dolors Guàrdia i Serra, havia
nascut a Tona el 5 d’octubre de 1873. El casament es va celebrar a l’església
parroquial de Tona, el 31 d’agost de 1889. Segons ens va dir una parenta seva,
Dolors Guàrdia i Serra va morir a finals dels anys 40 o primers dels 50, als 70
anys i escaig, a Barcelona.
[6] Els fills Vila-Guàrdia van ser,
Maria Núria (1889-1894), Carme (1892),
Concepció (1893), Joaquim (1898) i Claudi (1900). Tots ells nascuts a
Tona. (Arxiu Municipal de Tona).
[7] Michael Thonet (Boppard, Alemanya, 1796 – Viena, 1871).
[8] Piera, Mònica. “Les innovacions
industrials i tecnològiques a casa Duran”, p. 23-24. Dins el Catàleg virtual de la Casa Museu Duran i
Sanpere.
[9] Sala, Teresa M. “Thonet
Hermanos. Pelayo 40. Barcelona”, p. 41. Dins el catàleg: Vestigis del modernisme. Interioritats quotidianes. Museu Abelló,
2013.
[10] «La paraula “paraire” ve del
llatí, del verb parare, que significa
preparar. En efecte, era la persona que tenia cura de preparar i distribuir les
llanes per convertir-les en productes manufacturats. En el seu taller comprava,
rentava i pentinava. Acabades aquestes operacions, la llana era portada a les filadores,
teixidors i tenyidors, i era retornada altra volta a casa de paraire, el qual
havia de respondre del seu acabat total.» Ortiz, Roser. “El gremi de paraires
de Vic”. Dins Ausa, n. 62. Any 1969,
p. 103-106. Patronat d’Estudis Osonencs.
[11] Oyague, Adela. Els peraires d’Igualada. Vegeu la
bibliografia del final d’aquest treball.
[12] Nota del 27 d’abril de 1785.
Junta de Comerç, volum 51, p. 3. Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona.
[13] «Una de les industries més
tradicionals fou la torneria. L’avi Parés em diu que la torneria començà quan
la gent de Sant Pere es dedicà a anar al bosc a collir boixos i fer boixets per
vendre a Vic i a d’altres pobles. Els repartien amb un animal a bast ja que
encara no hi havia carretera.» Vila i Boixader, Ramon. Osona, p. 119. Memòria editorial, 1993.
[14] Casassas i Cantó, Enric. Tona. Descripció històrica i geogràfica,
p. 77-78. Gràfiques Diamant. Barcelona,1943.
[15] No hem pogut determinar la data
del seu naixement, ja que el llibre de baptismes de la parròquia de Sant Pere de
Torelló, corresponent als anys que deuria néixer, ha desaparegut. De totes
maneres, a través dels documents notarials on hi figura l’edat, podem deduir
que deuria néixer vers l’any 1846. Tampoc ens ha estat possible saber on i quan
deuria traspassar, ja que repassant tots els noms del Registre Civil de Tona,
no hem trobat el seu nom.
[16] Josep Guàrdia i Puiggarony (Sant
Pere de Torelló, 1809), s’havia casat a Sant Pere de Torelló, el 1842 amb
Josefa Molera i Bruguera. Els pares d’en Josep eren Jaume Guàrdia i Salgueda
(St. Pere de Torelló,1774), paraire, i M. Rosa Puiggarony, casats el 1808. Cal
assenyalar que Jaume Guàrdia i Salgueda quan es va casar amb Rosa Clarella, amb
qui s’havia casat el 1800, era
vidu de Rosa Puiggarony. Aprofitem per dir que els pares de Jaume Guàrdia i
Salgueda eren Gaspar i Maria. (Arxiu Parroquial de Sant Pere de Torelló).
[17] Josefa Molera i Bruguera (Tona,
1822-1889). Era filla de Ramon Molera i Montaner, que era traginer, i de Josefa
Bruguera, els dos de Tona. Aquest cognom, Molera, estava ben arrelat en aquell
poble. (AMT).
[18] Capítols matrimonials fets al
notari de Vic, Pius Mas, el 20 de juliol de 1869. (ABEV).
Carme
Serra i Padrinas (Centelles, 1846-Tona, 1885). Era filla de Josep Francisco
Serra i Fortuny, de Mataró, que era farmacèutic, i de Susanna Padrinas i
Torrent, que vivien al carrer Major, número, 9. on també hi van viure Susanna i
Carme Guàrdia i Serra. (ABEV).
[19] Padró d’habitants de 1889. Els
fills Guàrdia i Serra van ser: Dolors (1971-1873), Dolors (1873), Concepció
(1877), Lluís (1876), Susanna (1879), Carme (1881) i Climent (1883). (AMT).
[20] Vegeu la capçalera de la factura
que reproduïm.
[21] Davant el notari de Vic, Josep
Cisquer i Foraster, feta el 14 d’agost de 1909. (AXCV).
[22] Aquesta casa que havia estat
propietat de Joan Jofre i Vendrell, va ser subhastada per ordre judicial, pel
seu fill, aleshores menor, Joan Jofre i Coromina. En aquesta casa hi havia
viscut el metge de Tona, Jofre i Camó. Escriptura notarial del 3 de desembre de
1876, signada per Pius Mas. (ABEV).
[23] Pel cadastre de 1879, sabem que per
la casa més el pati de la casa d’en Jaume Guàrdia, que feien en total 4.928
pams, pagava cinquanta pessetes.
[24] Venda efectuada davant el notari
de Vic, Pius Mas, el 3 de juliol de 1880. Comprada a Josefa Casamiquela i Jordà
i a Segimon Masmitjà i Casamiquela. (AXCV)
[25] Compra feta a Adjutori Vilalta i
Soler. Documentació del notari de Vic, Francisco Pascual, amb data del 14 de
febrer de 1883. (AXCV).
[26] Document notarial fet el 7 de
juny de 1885, a Pius Mas, notari de Vic. (ABEV).
[27] Sobre en Jaume Guàrdia i Molera
ja hem donat les dades trobades. Pere Codina i Riera (Tona, 1843-1913). Jacint
Roqueta i Brés (Tona, 1861-1943). (AMT).
[28] Aquests terrenys, o trossos
d’horts que Jaume Guàrdia va anar comprant son aquests: El 1891 a Adjutori
Vilalta i Soler. Escriptura feta al notari de Vic, Joan Calderó i Galí Vila, el
18 de maig de 1891.
Aquell
mateix any, la compra és a Antoni Blanch i Vilalta. Escriptura feta pel notari
Hermenegildo Pedrals, el 27 de juny de 1891.
Més
endavant adquireix un altre tros d’hort d’una altra casa veïna, propietat de
Andreu Blanch i Prat. Escriptura davant el notari Hermenegildo Pedrals, el 25
de setembre de 1897.
El
1899 a Antoni Pujol i Pineda. Notari de Vic, Hermenegildo Pedrals, el 9 de
juliol de 1899.
I
el 1900 el terreny el va comprar a Antoni Pujol i Pineda. Document fet davant
Leopoldo Rodés, notari de Vic, el 21 de juliol de 1900.
[29] La legítima importava la
quantitat de dues-mil lliures, o sia cinc mil tres-centes trenta-tres pessetes
i trenta-tres cèntims. Document fet al notari de Vic, Josep Cisquer i Foraster,
el 27 de desembre de 1899. Carme Guàrdia i Molera i el seu marit, Climent
Roqueta i Brés, un germà d’en Roqueta amb el qual en Jaume Guàrdia havia fet
societat, el 1889 vivien al carrer Major, 28. Es van casar a Tona el 1876. Ella
era nascuda el 1857, i feia de botiguera. En Climent Roqueta era fill de Josep
Roqueta, traginer, nascut a Moià, i de Josefa Brés, natural de Tona. Un altre
fill d’aquests matrimoni va ser Josep Roqueta i Brés, fundador del reconegut
Balneari Roqueta de Tona.
Un
altre germà d’en Jaume , que de Sant Pere de Torelló va anar a Tona, va ser en
Ramon, que també era torner d’ofici, i que el 1870 es va casar amb Teresa Arumí
i Puig. (AMT).
Més
tard aquest va anar a viure a Vic, on es va tornar a casar, aquesta vegada amb
Mercè Mas i Riera. Vivien al carrer Sant Hipòlit amb en Lluís Guàrdia i Arumí,
fill de la seva primera esposa. (AMV).
[30] L’Ajuntament de Tona el 20
d’agost de 1963, fa constar que Jaume Guardia i Molera, propietari de la casa
del carrer de Barcelona, aleshores n. 18, l’any 1960 va cedir al consistori
81,38 metres quadrats per a via pública, de l’hort que tenia per la part del
darrera de la casa, i que donava al carrer de Sant Andreu, per tal de fer una
plaça davant de l’església parroquial. (AXCV).
[31] Lluís Guàrdia i Serra (Tona,
1876-Arbúcies, 1914). El 1897 es va casar amb Carme Aymerich i Planas (Sant
Martí de Riudeperes,1881-Barcelona,1949), filla del propietari del mas
Aymerich, de Riudeperes, avui Calldetenes, Josep Aymerich i de Rosa Planas.
D’aquest enllaç hi ha uns capítols matrimonials fets a Vic, el 10 de juliol de
1897, al notari Hermenegildo Pedrals. El matrimoni va tenir aquests fills: Santiago, Josep M., Joaquim, Ramon,
Dolors i Climent. Van anar a viure al carrer de Barcelona, número 14.
Aleshores
el poble de Tona, primeria del 1900, tenia mil dos-cents seixanta-vuit
habitants. (AMT).
[32] Aquest document, fet el 14
d’agost de 1909, està avalat pel notari de Vic, Josep Cisquer i Foraster.
(AXCV).
[33] Això ho sabem per la pòlissa
d’assegurança del local, feta a la companyia La Catalana, que porta la data del
23 d’octubre de 1912. (AXCV).
[34] Joaquim Vilella i Orriols (Brocà
-Berguedà-, 1874-Tona, 1963), que en els padrons d’habitants figura com a
propietari, estava casat, en primeres núpcies, amb Encarnació Aymerich i
Planas, amb la qual va tenir tres fills. Un cop va enviudar es va casar amb
Maria Fabré i Mundet, i d’aquest matrimoni en van néixer cinc fills. Per tant
estava emparentat amb Lluís Guàrdia i Aymerich, el seu soci. L’any 1912 vivien
al carrer de Barcelona, número 32, juntament amb els seus fills, Santi, Carme,
Nonito i Montserrat. L’any 1929, Joaquim Vilella i Orriols era gerent de
“Cementos Caminal”. Va ser Jutge de Pau de Tona. (AMT).
Quan
es va formalitzar aquesta nova empresa, en Vilella vivia al carrer Camp, número
19, de Pruit.
[35] Document del notari de
Barcelona, Miquel Martí Beya, realitzat el 30 d’octubre de 1909. (AHPB).
[36] Escriptura feta al notari de la
ciutat de Vic, Josep Sans i Font, amb data del 18 d’octubre de 1912.
[37]Registre Mercantil de Barcelona,
volum 78, foli 43, full 7858, inscripcions, primera i segona.
[38] Aquesta finca va ser llogada per
vint anys, per un preu de dues-centes cinquanta pessetes anuals. Transcorreguts
aquets vint anys, en Vilella podria retirar de la fàbrica tota la maquinària i
altres útils de la indústria, així com les existències del moment de
l’escriptura i les que hi pogués posar més endavant.
[39] Pere Codina i Riera (Tona,
1843-1913), casat amb Dolors Molera i Bruguera, natural de Tona. (ACP).
[40] Referència de Claudi Pagès i
Puig.
[41] Joan Codina i Molera (Tona,
1866-1910), es casaria amb la vigatana Maria Córdoba i Ponti (Vic, 1865-Tona,
1942), amb la que va tenir deu fills. Precisament un dels fills va morir als 18
anys a causa d’una explosió alcohòlica, treballant a les set del matí a la fàbrica
de cadires, degut a què mirava un bidó de vernís amb una espelma. Un altre
fill, Francisco Codina i Córdoba, va tenir una fàbrica de mobles a Ceret,
França.
Volem
recalcar que el segon cognom de la Maria Córdoba és Ponti, no pas Puntí com es diu
en algunes publicacions.(AMV).
[42] Aquest balneari es va inaugurar
l’any 1916, i al seu entorn es va anant edificant una urbanització, que feu la
competència als altres dos balnearis de Tona, el Roqueta i l’Ullastres.
[43] Pladevall i Font, Antoni. Tona. Mil cent anys d’història, p. 447.
Ajuntament de Tona/Eumo Ed. Vic, 1990.
[44] Jaume Guilleumas i Devesa
(Monistrol de Montserrat, 1871-Ripoll, 1955). Estava casat amb Rosario Quiles
Teba, natural de València. A Tona van morir tres filles d’aquell matrimoni, Llúcia,
als sis mesos, Francisca, amb quatre mesos i Concepció, als vuit mesos, totes
ells nascudes a Barcelona. El 1908 naixé, a Tona, Roser Guilleumas i Quiles.
(AMT).
[45] Rudé i Moreno, Miquel. “La
‘Fábrica de sillas curvadas J. Guilleumas’”, p. 213-253. Dins Annals del Centre d’Estudis Comarcals del
Ripollès 2007-2008.
[46] Marià Buixó i Ristol. Rudé i
Moreno. M. Op. Cit. p. 215.
[47] Escrit de Joaquim Vilella adreçat
a l’ajuntament de Tona, amb data del 29 de juliol de 1920. En el ple municipal
del dia 3 d’agost del mateix any, se li autoritzen les obres. (AMT).
[48] El 7 de setembre de 1921 Carme
Aymerich, aleshores domiciliada al carrer de Sant Andreu, número 15, de la
ciutat de Barcelona, compareix davant el notari de Vic, Josep Sans i Font, on
reconeix els deutes contrets pel seu marit difunt, a favor de Joaquim Vilella i
Orriols, que ja vivia al carrer de Barcelona, número 14, de Tona. (AXCV).
[49] Zamorano, R. “Història econòmica
d’Arbúcies (II)”, dins Perxada n. 34,
p. 38. Primavera 2004. Ajuntament d’Arbúcies, 2004..
[50] Arxiu Històric Municipal
d’Arbúcies. (AHMA).
[51] Zamorano, Roger. “El procés
industrialitzador”, dins Perxada n.
33, p. 42. Hivern 2003-2004. Ajuntament d’Arbúcies, 2004.
[52] Climent Guàrdia i Serra (Tona,
1883-Arbúcies, 1919). (AHMA).
[53] El mateix document especifica
que en Lluís Guàrdia i Serra tenia un crèdit a favor del seu germà Climent, de
nou-centes pessetes, les quals quedaven garantides per la maquinària de vapor
que utilitzava la fàbrica.
[54] Maria Llorens i Duran (Arbúcies,
1892- ?). D’aquest matrimoni van néixer dos fills, en Jaume (1915) i la Josefa
(1917). (AHMA).
[55] (AHMA).
[56] (AXCV).
[57] Maria Llorens Duran, casada amb
Climent Guàrdia i Serra.
[58] Salvador Llorens i Duran
(Arbúcies, 1885-1964). Es va casar, el 1909, amb Pietat Pagès i Riera. (AHMA).
[59] Joan Clopés i Mollera (Arbúcies,
1903), i la seva germana, Francisca (Arbúcies, 1901). (AHMA).
[60] Joan Garriga i Triola (Arbúcies,
1889-1955), es va casar, el 1908, amb Caterina Salvadó i Costa (1891). Els
fills eren: Lluís (1915) que figura al padró d’habitants de 1936, com a
serrador d’ofici; Esteve (1920), Pere (1921), Carme (1924) i Antònia (1927),
tots nascuts a Arbúcies. (AHMA).
[61] La Vila d’Arbúcies. Itineraris de natura. Can Massaguer. Fulletó de
les Cases de Colònies.
[62] Zamorano, R. “Història econòmica
d’Arbúcies (II)”, Op. Cit. p. 39.
[63] Elaboració pròpia.
[64] Elaboració pròpia.
Molt util, per fi se que era l'edifici en runes de la riera d'Arbucies
ResponEliminaMe gustaría de agradecer estas informaciones pues yo soy Roberto Guardia Albiol hijo de Climent Guardia Aymerich y mi abuelo es el Luis Guardia i Serra.
ResponEliminaHabía perdido contacto con mi familia pues he nacido en Brasil. Solo me gustaría de saber si la fecha que consta de la muerte de mi abuelo fue en 1.914 en Arbucies. Creo que es esto que he entendido.
Muchas Gracias
No te escrevo en catalán pues no domino la escrita solo hablo.
Sr. Roberto, si me facilita su correo electrónico le contestaré en privado, i le enviaré unas fotos i el árbol genealógico de su familia.
ResponEliminaTambén le daré la dirección i teléfono de su prima Àngela Guàrdia.
Mi correo: xcateura@josoc.cat
Atentamente,
XCV