Màrius Torres-Josep Saló.
Una amistat en el temps.
Una amistat en el temps.
In memoriam Josep
Saló i Serra (1913-2013)
«L’eternitat és un present que
s’eixampla». M. Torres
El desembre de
1942 moria al sanatori per a tuberculosos de Puig d’Olena, el poeta Màrius
Torres. Tenia trenta-dos anys, i en feia set que havia ingressat en aquell
centre de Sant Quirze Safaja.
Va ser el diumenge
22 de desembre de 1935 quan per primera vegada traspassava la porta d’aquell
edifici, sense imaginar el món poètic que se li obriria entre aquelles quatre
parets de dolor. No en va la malaltia li va ser present cada un dels dies que
hi va conviure amb els altres interns, conscient de la seva evolució i d’un més
que previsible final, no endebades era metge.
Goethe deia que: “per
a conèixer el poeta, s’ha d’anar a la terra del poeta”. En aquest cas per
conèixer a fons l’home, en Màrius, i capbussar-se en la seva poesia, és a dir,
en el seu món més íntim, crec que es necessari passejar per Puig d’Olena,
visitar l’antic sanatori amb el seu jardí, anar al Mas Blanc i als seus entorns,
per respirar l’essència del que ens transmet la seva obra poètica.
Els tres amics: Màris Torres, Mercè Figueras i Josep Saló |
Doncs va ser allà,
a Puig d’Olena, on Màrius va escriure la majoria del seu corpus literari. A ben
segur que la seva malaltia i l’entorn on va haver de viure reclòs, van tenir
molt a veure amb la pregonesa i la dimensió espiritual de l’obra que ens va
deixar, sense oblidar la seva extensa i imprescindible correspondència.
La joia del viure
i el dolor, aquests són els dos temes cabdals de la seva curta però fecunda
obra, i igualment el pas del temps o la mort, l’esclat de la natura, el
sentiment amorós i la presència silenciosa de Déu. De l’adversitat en lleva
vitalitat, és a dir, n’extreu el nervi central de la seva poesia que és un cant
a l’esperança i a la joia de viure.
La seva lírica, a
més, és musical, ja que la música, que tant li plaïa, va ser una constant en la
seva vida i es reflecteix en els seus poemes, unes paraules que transmeten la
cadència i l’harmonia habituals d’una cançó, doncs no en va es nodreixen d’ella.
La guerra, la
nostra darrera guerra civil, com la postguerra, que tant han pesat sobre vàries
generacions, també van pesar i molt en els seus escrits. Hi queda reflectit el
patiment per la seva família, en zona de lluita o a l’exili, i per la Catalunya
republicana anorreada per la força de les armes, ja que bo i estar aïllat al
sanatori se sentia compromès, com a republicà i catalanista, amb el moment que
li tocava viure, i es mostra preocupat pels esdeveniments polítics i socials.
Malaltia, guerra, repressió, tuberculosi, mort..., però malgrat tot això sempre
fa rebrotar l’esperança en allò que escriu, perquè ell és, se’ns dubte, el
poeta del “Durch Leiden Freude” (pel dolor a la joia). «Potser la nostra vida sigui un mal instrument / però és música,
viure!».
A Puig d’Olena se
li faria patent també l’enamorament a través dels ulls blaus d’una de les
malaltes, la gironina Mercè Figueras, que esdevindria la Mahalta dels seus poemes,
amiga íntima i confident, amb qui compartirà lectures, converses i passeigs
pels jardins del sanatori o del Mas Blanc. «Com dos rius paral·lels / fem el mateix camí sota els mateixos
cels...»
Amb qui també va
establir un fort lligam amical, va ser amb un altre gironí d’ulls blaus, el
metge resident del sanatori, el doctor Josep Saló i Serra. Aquest, sent encara
estudiant de medicina, havia ingressat a Puig d’Olena a causa d’una
tuberculosi, de la qual es va curar. Un cop acabada la guerra i fins el 1949 va
exercir com a metge intern del sanatori, atenent en Màrius fins el darrer
moment. També va establir una gran amistat amb Maria Planas, la propietària del
centre, amb Mercè Figueras i amb la seva germana Esperança. Ells formaven el
cercle íntim del poeta.
Per la festa de
sant Josep, els quatre feliciten el metge amb aquestes lletres d’en Màrius: «Per molts anys el teus ulls tan blaus i tan
rodons / puguin, un dematí de març, obrir-se en festa / donant gràcies al Déu
que vetlla els bons minyons, / per la llum, per l’amor, i per tota la resta!», a
les que segueixen les seves signatures.
El Dr. Josep Saló i Serra |
Al llarg dels
anys l’amistat amb Màrius es va anar afermant, com demostren tant les cartes
que Saló va guardar curosament, com els poemes manuscrits que li va dedicar. A
casa seva he pogut veure, a més de les cartes que li va escriure, una obra
singular enquadernada amb roba amb el recull de narracions curtes titulat Jardinet persa a la manera de Saadi,
text manuscrit d’en Màrius amb uns dibuixos molt delicats del mateix Saló,
endreçats a Mercè Figueras amb motiu de la seva onomàstica.
Aquesta carta
inèdita d’en Màrius, de poc temps abans de la seva mort, adreçada al Dr. Saló, va
ser escrita al Mas Blanc, on va passar-hi els mesos de juliol a novembre de
1942, després d’estar enllitat per l’agreujament de la malaltia. Allà va poder
gaudir dels darrers dies de la pau i la tranquil·litat que tant necessitava,
escrivint i traduint alguns poetes en companyia dels seus amics íntims, que a
la vesprada recitaven poesies, mentre en Màrius tocava al piano peces de Bach o
la “Chanson d’Automme”, que feia poc havia musicat i la Mercè cantava aquest
poema de Verlaine.
Aquesta carta es
publica gràcies a la gentilesa de Maria Teresa, vídua del Dr. Saló.
Mas Blanc.- 29-VII-1942
Estimat Josep. Et suposo sumit en els
abismes de la viduïtat i vinc a consolar-te una mica. Tots seguit (sic) molt
bé. Jo aquesta nit he tingut un atac de... cançons! Em vaig ficar al llit, i començar
a cantussejar melodies sobre lletres conegudes; m’hi vaig enfrescar tant que a
la matinada, si no hagués estat per Dª Teresa m’hauria llevat a buscar-les pel
piano. He trobat una melodia que va força bé a una poesia de Verlaine. Li
enviaré a en Dalmases perquè me l’harmonitzi, i la Mercè ens la cantarà.
A la
pàgina de darrera escric a la Gna. Josefina. Deixa–l’hi llegir, però que no
s’ho quedi.
Aquest matí he fet una instantània a la
Mercè eixugant-se la cabellera estesa a la galeria, en una pose semblant al
Desconsol del parc, si bé vestida amb la bata. Veiam què quedarà.
Apa, t’abraça el
Màrius
El dimarts 29 de
desembre de 1942, a les dues del migdia, atès pel Dr. Saló i la Germana
Josefina, moria al sanatori de Puig d’Olena, el poeta Màrius Torres. «Quan seré mort, ja no tindré més
febre. / Seré fred com el marbre o com el cel...».
Les seves restes
reposen al petit cementiri de Sant Quirze Safaja, un lloc tranquil i silenciós,
en un nínxol on mai hi falta una flor o un petit homenatge d’algú a qui la poesia
d’aquest gran poeta de la llengua catalana ha tocat molt pregonament, perquè en
Màrius és un poeta íntimament proper.
Xavier Cateura i Valls
Desembre de 2016
Publicat a El 9 Nou, 30 de desembre de 2016
Publicat a El 9 Nou, 30 de desembre de 2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada