Del mas a l'altar
Beat Frederic Vila i Bartrolí, cmf |
Frederic Vila
i Bartrolí
El passat dia 13 d’octubre es va celebrar
a Tarragona una cerimònia en la qual es van beatificar més de cinc-cents
sacerdots, religiosos, monges, seminaristes i laics que van ser assassinats
durant la nostra darrera guerra, mal anomenada, civil.
Entre aquests s’hi troben set claretians
que el juliol de 1936 eren a la demarcació de Tarragona. Un d’aquests
claretians és en Frederic Vila i Bartrolí, un veí del Brull, nascut al mas
Boscàs de La Castanya, en ple Montseny, si bé de ben petit va residir a Tona,
on va passar la seva infància.
Allà a Tona, la família Vila-Bartrolí va
viure al carrer de Barcelona, però en Frederic, que era el fill més petit, va
passar unes temporades al mas Vall-llovera on vivia una tia seva.
El seu pare, que era natural de La
Castanya, s’havia casat amb una filla del propietari del mas Bartrolí, de Vidrà.
Aquest matrimoni, pregonament religiós, va donar diversos fills a l’Església.
Tres filles van
decidir de fer-se monges dins de la congregació de les Dominiques de
l’Anunciata, del P. Coll, i dos fills van optar per ser missioners claretians.
Una altra
filla d’aquell matrimoni va maridar amb l’hereu del mas Cruells de Tagamanent,
i en Ramon, el fill gran, que havia
estat secretari de l’Ajuntament del Brull, també ho va ser del de Tona, on
es casaria amb la filla d’un fabricant de cadires d’aquell poble de la Plana
des d’on, més tard, es traslladà a Rubí, exercint allà també de secretari
municipal.
Als deu anys en Frederic va ingressar al
Col·legi de Sant Josep, que era el seminari menor on anaven els fills de les
famílies més modestes, i on va coincidir amb el centellenc Pere Barnils i Giol,
amb qui anys més tard col·laboraria en la recollida de mots per a l’Obra del
Diccionari, dirigida per Antoni M. Alcover.
Després d’estudiar dos anys a Vic, en
Frederic va ingressar al seminari dels claretians, sent ordenat prevere
quan encara no havia fet els 24 anys, en ocasió del primer centenari del
naixement del fundador dels Fills del Cor de Maria, sant Antoni M. Claret.
Va arribar a ser professor de grec,
hebreu, francès, arqueologia, ciències naturals, sagrades escriptures i teologia,
en diverses cases que tenien els claretians, a més de ser un destacat
catedràtic a la Universitat de Cervera i a la Pontifícia de Tarragona.
Frederic Vila va ressaltar per la seva
entrega al treball intel·lectual, publicant molts articles en revistes i
periòdics, a més de diversos llibres, entre els quals sobresurt la seva
coneguda Historia de la Universidad de
Cervera.
A Cervera, a més d’organitzar el museu de
ciències naturals de la seva universitat, va fer una gran amistat amb l’arxiver
Agustí Duran i Sanpere, una amistat que duraria tota la vida.
Durant la seva estada a Solsona com a
professor, va col·laborar amb Joan Serra i Vilaró en els treballs d’arqueologia
que aquest hi estava fent.
A la casa mare dels claretians, a l’antic
convent de la Mercè de Vic, va organitzar i ordenar el seu Arxiu Pairal, a més de
recollir els nombrosos escrits del pare Claret de qui va escriure vàries
biografies.
Quan es trobava destinat a Barcelona, va
ser l’impulsor de la publicació La Festa
Santificada, així com de la impremta claretiana i d’altres iniciatives
editorials d’aquella congregació religiosa.
Dotat d’una
gran voluntat i memòria, cridava l’atenció la seva intel·ligència amb
coneixements de tot tipus, com també la seva tasca com a religiós i
investigador, a més de la gran activitat cultural que va arribar a
desenvolupar.
Durant la
Setmana Santa de 1932 va visitar La Castanya (Osona), predicant a la seva
església i també a la de La Móra (Tagamanent)..
En una carta, datada
el 1934, que va escriure al seu germà Modest, també claretià, que era a Xile, explica
el seu somni per un futur que no podia ni imaginar com seria, però que desitjava
que fos tranquil, passant els seus darrers dies en pau tot conreant un hort
―curiós ressò dels seus avantpassats de La Castanya― i esperant que arribés
l’hora de la seva mort: «A l’estiu vinent demanaré un hort, on podré cavar un
xic, passar tranquil·lament la vellesa que comença i preparar-se pel traspàs. Records
als coneguts que ja escassegen.»
Destinat a Tarragona, l’esclat
revolucionari de 1936 va fer que, per la seva condició de sacerdot, s’hagués
d’amagar i busqués refugi a casa d’uns coneguts on un dia, després de
practicar-hi un registre, fou detingut i empresonat en un vell vaixell amarrat
al port, que es feia servir de presó.
Després de passar uns quatre mesos
detingut, la matinada de l’11 de novembre va ser tret d’una de les bodegues del
vaixell i portat, juntament amb d’altres presoners, religiosos i laics, al
cementiri de Torredembarra, on tots van ser afusellats. Frederic Vila, tenia 52
anys.
L’atzar va voler que hores més tard que
fos mort, arribés una ordre per posar-lo en llibertat gràcies a la gestió feta
pel seu bon amic Agustí Duran i Sanpere, aleshores funcionari de la
Generalitat.
El passat dia 17 de setembre les restes
del pare Vila van ser traslladades des de l’església de Sant Agustí, de Tarragona,
a la de la Mercè, de Vic, on van ser dipositades a la cripta, prop de les de sant Antoni M.
Claret.
I els altres?
Aquesta massiva
beatificació d’homes i dones d’Església, aquesta l’ha anomenat com a la beatificació
de màrtirs de la “persecució religiosa dels anys 30”, segurament per no utilitzar
el terme de màrtirs de la Guerra Civil de 1936-1939, si bé és cert que entre
els que van ser beatificats n’hi ha alguns que van ser assassinats durant la
revolució de 1934 a Astúries, encara que la majoria ho van ser durant la Guerra
Civil.
Ara, quan més es parla de recuperar la memòria històrica,
s’ha discutit molt sobre la
conveniència o no de fer noves beatificacions de gent de l’Església, ja
que acabada la guerra el nacionalcatolicisme va reivindicar i honorar abastament
com a «Caídos por Dios y por España» els seus màrtirs, terme utilitzat
per definir els assassinats per causa de la fe. Fins i tot des de dins de la
mateixa Església hi ha qui ha qüestionat que encara es facin aquestes cerimònies.
Sobretot s’ha
discutit, i criticat, aquesta celebració en uns moments en què es posen tantes
dificultats en poder localitzar i obrir les fosses de la Guerra Civil.
Perquè ara,
per justícia, també cal preguntar-se, i els altres? Aquells vençuts de la
guerra, soldats de lleva portats al front de combat sovint contra la seva
voluntat i consciència. Nois amb esperances i projectes de vida estroncats,
massa joves per matar o morir. Executats d’un tret en una cuneta de qualsevol carretera
o en una paròdia de judici. Fugitius de les dues bandes morts per un tret quan
només volien sobreviure a l’horror. Homes, dones i joves; laics i religiosos; propietaris
i treballadors...
Un assassinat és i serà un assassinat,
sigui per causa de les idees polítiques, religioses, de raça o de sexe. Independentment
de que les persones puguin ser de dretes o d’esquerres, creients o no creients,
no hi ha, ni hi pot haver, cap fet que ho pugui justificar.
Ens cal el reconeixement moral de totes
les víctimes de la nostra darrera guerra civil. Posar noms als morts, quelcom tan
senzill com això. Encara massa ferides resten obertes i l’únic gest que pot
cicatritzar-les, ara ja després de tants anys, és aquest reconeixement moral, i
de justícia, a tots els morts, molts dels quals encara avui dia resten tirats
en una fossa comuna o en una cuneta, la memòria dels quals és reivindicada per
llurs familiars que reclamen el suport del govern de l’Estat per portar a terme
la recuperació dels seus. Tothom té dret a trobar els seus morts per
enterrar-los amb dignitat, o senzillament saber on són encara que només sigui per
a poder portar-hi unes flors o anar a plorar-los.
El claretià,
Pere Codinachs i Verdaguer, nascut a Sta. Eugènia de Berga (Osona), traspassat
fa poc, va escriure, amb tota raó, que: «Han hagut de passar molts anys per a
poder tornar a obrir l’arxiu de la vella memòria i els arxius escrits. Avui,
asserenats, podem retrobar la reconciliació fent parlar, ja sense passió ni
amarguesa, els records i els documents. Sense cap ànsia reivindicativa; però
també sense passar més temps en la fosca, en el neguit, en la pregunta sense
resposta, en la sospita sobre fets i persones, en la ignorància volguda...»
______________________
Publicat a El
9Nou, el 4 d’octubre de 2013.
_________________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada