Aquell tren abandonat a Vic (i III)
Luis Castán, aquell sobreestant d’obres
de l’estació de Vic que va haver de conduir un tren ple de refugiats cap a la
frontera perquè el maquinista estava malalt, va morir a Cotlliure l’any 1943, tal
com vaig explicar a El 9 Nou del divendres passat. Bo i que la família va rebre
la carta d’en Ramon en què explicava el seu enterrament i deia que havia mort
d’un atac de cor, després van poder saber que els alemanys l’havien afusellat.
Això ho van conèixer per una carta que un veí exiliat, que també era a Cotlliure i que ho havia
presenciat, va escriure a la seva dona, i aquesta va córrer a explicar-ho a la
Teresa, la muller d’en Luis. Més tard el mateix Ramon, veient que no ho podia
amagar, va confessar la veritat a la seva germana.
De totes maneres, en Luis, que era
militant de la CNT i que havia estat detingut a Vic durant els Fets d’Octubre
del 34, encara era buscat dins de l’Estat espanyol on tenia una ordre de cerca
i captura a causa d’un judici sumaríssim obert per ser considerat desafecte al
Movimiento Nacional, i se’l comminava a presentar-se al Jutjat Militar Eventual
de Vic, al carrer de Manlleu núm. 55.
Dins de les entrevistes que vaig
fer per estirar el fil de les vivències d’aquests vigatans que van haver de marxar
de la seva ciutat i del seu país per les seves idees republicanes (sobre els
quals se’n podria fer una pel·lícula, com segurament sobre moltes altres
famílies que van haver de patir la guerra a un o altre costat d’un país dividit
entre “rojos” i “blancs”), ara toca parlar d’en Josep, el cunyat d’en Luis i
germà d’en Ramon i de l’Artur, que era el que no va pujar en aquell tren
abandonat a l’estació de Vic.
En Josep també vivia amb la seva
família al barri de l’estació, on treballava de carregador de vagons. El primer
temps de la revolució que va seguir a l’alçament militar va fer de milicià del
Comitè Antifeixista de Vic. Més tard va ser enviat a fer fortificacions a les
carreteres de l’entorn de la ciutat i durant un temps es va estar a les
oficines del Comitè, segons ell mateix explicava, potser per no haver d’anar al
front.
Davant de l’avanç dels
“nacionals”, el 7 de gener de 1939 va marxar de Vic i, com tants republicans
durant aquells dies de retirada, va passar la frontera francesa per Puigcerdà.
Més tard va decidir retornar a Espanya, i el 30 de juliol travessava el pont
internacional d’Hendaia-Irun. Però el 6 d’agost era capturat i tancat al camp
de presoners de La Magdalena, a Santander, fins que el novembre el van
traslladar a la presó de la Tabacalera, també a Santander. El desembre del 39 van
començar les actuacions judicials i el van acusar d’auxili a la rebel·lió
militar i d’estar afiliat a la CNT (en va ser president del Comitè de
Transports Ferroviaris) i de ser militant d’ERC durant la “dominación rojo-separatista”.
El gener de 1941 el van portar a la presó de Vic, i el juny del mateix any el
van dur a la presó Model de Barcelona.
Antiga presó de Vic |
El maig de 1941, mossèn Joan
Lladó demanava al jutge militar que accelerés el seu judici, perquè l’acusat ja
havia estat detingut vint mesos a Santander més els que portava a la presó de
Vic, i que “la seva pobra dona té sis fills, la més gran de disset anys, que és
la que, quan pot, treballa”. Fins i tot l’ecònom de la catedral, el Dr. Carles
Masferrer, segons “informes de personas fidedignas”, va advocar per ell. També el
propietari de la fàbrica de farines “La Teresita” de Vic, on en Josep havia
treballat, va intercedir per ell.
Finalment, el 19 de juliol de
1943 se li va fer un consell de guerra sumaríssim, en què se’l va condemnar a
18 anys de presó menor. Però l’octubre del mateix any, se li va concedir la
llibertat condicional vigilada. Malgrat que la pena no s’extingiria fins l’agost
de 1957.
M’expliquen, que al cap d’uns
anys d’haver estat posat en llibertat, tenia el projecte de treure’s el carnet
de conduir per a poder portar un camió i així guanyar-se més bé la vida, doncs
a l’estació la feina no anava massa bé, perquè sovint hi havien robatoris als
vagons que arribaven a Vic, degut a la misèria que hi havia.
Però el dia 7 de juny de 1947,
cap a les sis de la tarda, de nou va ser detingut. Aquesta vegada va ser la
Guàrdia Municipal de Vic qui se l’endugué al quartelillo que tenien als baixos de l’ajuntament. Sembla que en
aquesta ocasió el motiu de la detenció va ser per la denúncia d’un veí que
descobrí que en Josep es dedicava a imprimir octavetes contra el règim
franquista.
En Josep Piqué i Fargas que havia
nascut a Vic el 1896, va morir la tarda del 9 de juny de 1947 a la cel·la de
l’ajuntament a causa de les pallisses rebudes, tot i que oficialment es va fer
constar que s’havia suïcidat. En aquests casos s’obligava els familiars a fer
l’enterrament fora del recinte del cementiri catòlic. Alguns familiars
m’expliquen que el Dr. Federico Casimiro no va voler signar l’autòpsia que se
li practicà, i que es va voler entrevistar amb el bisbe per explicar-li la
veritat del cas i demanar que se’l pogués enterrar en terra sagrada, cosa que es
va fer el 10 de juny.
Arran d’aquest fet, i per les
pressions de les autoritats franquistes del moment, la seva dona es va veure
obligada a marxar de la ciutat amb els seus fills. La filla gran, de 17 anys, va
ser acomiadada de la botiga on treballava, i les monges van fer fora del
col·legi una cosina seva. Altres familiars que es quedaren a Vic, també van
patir les conseqüències de ser assenyalats com a “rojos”. Era temps de
postguerra, on la por, la denúncia, la calumnia, la revenja i la misèria moral,
física i econòmica, era el pa que més sovintejava.
El Caudillo havia visitat Vic per
primera vegada una setmana abans.
Quin paper
van tenir els “camises blaves” (velles o noves) de la ciutat en aquest trist
succés?
Publicat a El 9 Nou, el dia 6 de juliol de 2018
Podeu llegir tots tres articles junts a l'adreça: https://el9nou.cat/osona-ripolles/actualitat/aquell-tren-abandonat-a-vic/
Podeu llegir tots tres articles junts a l'adreça: https://el9nou.cat/osona-ripolles/actualitat/aquell-tren-abandonat-a-vic/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada