Presentació de l’exposició itinerant La Lola de La Figuera a l'Arxiu Maragall, Barcelona.
El Montseny |
Bona nit a tothom i
gràcies per ser avui aquí.
Sra. Dolors Lamarca, directora de la
Biblioteca de Catalunya;
Sra. Dolça Tormo, directora d’aquesta
casa;
senyores i senyors, la Lola avui ha
tornat a can Maragall. Per fi!
No és pas agosarat utilitzar aquest verb,
tornar, ja que de ben segur que la Lola, Dolors Grau i Casals, havia
vingut més d’una vegada a aquesta casa, la llar del seu “Don Joan”, de “Donya
Clara” i el seus petits.
Dissortadament, però, deuria venir quan
ja Joan Maragall havia traspassat,ja que la Lola va venir a Barcelona quan es
va casar, l’any 1912, i llavors feia poc de la mort del poeta.
De totes maneres la relació de Maragall
amb la família Grau, propietaris de la Figuera, aquella masia montsenyenca de
“grandiosa visió i immensa quietud” com la descrivia el poeta, havia començat
molts anys abans i va seguir al llarg del temps.
Recordem, per exemple, la mediació del
Maragall advocat en els problemes legals d’aquella gent de pagès. Les cartes de
Josep Pijoan adreçades al seu bon amic Maragall intercedint per una bona
resolució d’aquells litigis en són una mostra.
Una altra prova d’aquella relació, bona
relació, són les trameses de productes de la terra del Montseny —cistellets de
maduixes, algun conill, alguna que altra becada, algun ram de romaní o
espígol...— que enviaven els Grau a aquesta casa com a obsequi a la família
d’aquell “senyor de Barcelona”.
I en aquest arxiu precisament s’hi troba
una targeta de visita de la Lola i el seu marit, oferint “llur estança” a la
família dels Maragall, quan aquells es van traslladar de Sarrià a una caseta
que s’acabaven de comprar a la Rambla Volart, al Guinardó. Aquesta atenció és
de l’any 1925; per això deia abans que no era agosarat dir que la relació dels
Grau amb Joan Maragall, i després amb
la seva dona, havia durat més enllà de les esporàdiques visites del poeta al
mas de la Figuera.
Però va ser sobretot amb la Lola que
aquesta relació es mantingué viva en el temps. I aquí, en aquesta exposició que
avui us presentem, podreu trobar una mostra d’això, especialment en les cartes
que la Lola escrivia a Don Joan (o al
rossinyolet, com l’anomena en una d’elles), i en les del poeta a aquella nena.
Llibre dedicat a la Lola |
En l’exposició s’expliquen uns fets que
van tenir lloc a la darreria del segle XIX i la primeria del XX al Montseny, i
més concretament a la Figuera, aquell “casal molt gran, ahont no s’hi pot patir
pas ni de gana, ni de set, ni de son, ni de mala cara, perquè la gent que hi
viuen son de pasta d’Agnus”, com la ressenyava ja el 1897, en una carta, un
dels primers cantaires de l’Orfeó Català que hi anava sovint. Era el temps en
què uns homes, que esdevindrien fonamentals en la cultura catalana, fugien de
la bonior de la ciutat per fer estades en aquella casa de vora el pla de la
Calma, on acollits per l’àvia Pepa, s’entusiasmaven davant la natura i la
senzillesa de la gent d’aquelles muntanyes, pagesos, pastors, carboners...
Aquella relació acabaria influint en les seves obres posteriors.
Joan Maragall, Josep Pijoan, Lluís
Millet, Amadeu Vives, Lluís Via, Santiago Rusiñol, Ramon Casas, els cantaires
de l’Orfeó Català..., van ser alguns dels personatges que van passar temporades
en aquell indret del Montseny.
Curiositats o anècdotes a part, va ser
precisament en una de les seves estades a la Figuera, que Joan Maragall va
concebre la seva teoria poètica coneguda com la “paraula viva”.
Allà Vives va acabar la seva obra “Bohemios”.
Via es recuperava de la seva malmesa salut. Millet, interessat per la cançó
popular, anotava les que li cantaven pagesos i pastors. Pijoan recollia les
rondalles del lloc, i les lletres de les cançons que anava a cercar per les
cases...
En fi, ja ho veureu a l’exposició.
Sobre la masia de la Figuera, el
Montseny, el terme de la Móra i sobre tots aquests il·lustres intel·lectuals
que hi feren estada —curiosament en una mateixa casa— no us en diré pas res jo,
que ho deixo per l’Antoni Pladevall, coneixedor com ningú del Montseny i de
tots els seus racons més amagats.
Aprofito ara per agrair d’allò més al
mossèn, a l’historiador i al bon amic Pladevall la seva gentilesa per
haver volgut presentar aquí aquesta exposició. El cert és que sempre que les
seves feines, laiques, o no, li ho permeten, està disposat, des de fa anys, a
parlar i difondre l’amor i el respecte envers el Montseny, sigui a través de
l’Associació d’Amics del Montseny, en nombrosos escrits, en conferències o en
actes com el d’avui. Gràcies, Antoni.
I, ja posats en el capítol d’agraïments,
crec que és el meu deure, i més fer-ho avui en aquesta casa, donar les gràcies
a totes aquelles persones que durant el temps que he esmerçat a preparar
aquesta exposició m’han fet confiança, obrint-me les portes de casa seva i
deixant-me accedir a documentació, en molts casos inèdita, que han preservat
perquè no es perdés un tros de la història del nostre país. Sovint, si no fos
pels arxius particulars, part de la història, possiblement, s’hauria extraviat.
Així, vull donar les gràcies a les
senyores Àngels i Nuri Grau, que han sabut, malgrat els entrebancs, preservar
pergamins, cartes, fotografies i altres documents de la Figuera, una casa
recordem-ho, de la qual es tenen notícies des de l’any 1200. Segurament si no
fos per la seva cura, ara no en sabríem res, de la Lola, i aquest nom
continuaria sent solament una cita en les cartes de Maragall i Pijoan, i una
referència en els versos de Maragall que van encapçalats amb un “Per la Lola”.
També el meu agraïment al Sr. Víctor
Serra, sempre atent i sol·lícit quan es tracta de parlar i facilitar les
cartes, escrits i records del seu “tio Pepe”, Josep Pijoan.
I a la Sra. Dolors Millet, zelosa
guardadora dels papers del seu avi, el mestre Lluís Millet, i de tot el que fa
referència a l’Orfeó Català.
I, per descomptat, també, al suport i a
la bona disposició d’aquells arxius públics, d’institucions o d’entitats, que
van acceptar col·laborar amb aquesta exposició itinerant,
que em permeteren assumir el repte que sempre representa tirar endavant una
iniciativa cultural amb recursos migrats.
En primer lloc, a la Biblioteca de
Catalunya, i a la seva directora per permetre que es pugui veure l’exposició a
la casa museu on avui ens trobem, i que a través d’aquest Arxiu, amb la seva
directora, m’han facilitat els mitjans necessaris perquè aquell projecte fos
realitat.
També a l’Arxiu Comarcal d’Osona, a
l’Arxiu Episcopal de Vic, l’Orfeó Català, el Museu Etnològic del Montseny, al
Centre Excursionista de Catalunya, l’Institut d’Estudis Fotogràfics de
Catalunya, etc.
No
vull passar per alt l’aportació de la Margarida Feliu i en Lluís Pagespetit,
que van accedir generosament a fer la guia didàctica que acompanya aquesta
exposició, i que permet que es puguin fer visites per a les escoles.
Monòlit dedicat a Joan Maragall, al peu de la riera d'Avencó (Tagamanent) |
Però tornem a la Lola, ja que ella és la
protagonista, o l’excusa, de l’exposició. La Lola va néixer a la Figuera l’any
1891 (el mateix any, per cert, de la fundació de
l’Orfeó Català); per tant tenia uns onze anys
quan Josep Pijoan va pujar per primera vegada a aquella casa on faria llargues
estades. Aquell jove estudiant d’arquitectura va ser qui li va ensenyar de
lletra.
Gràcies a això aquella nena va poder
escriure les cartes, en forma de versos, que enviava a Maragall en resposta a
les que li escrivia el poeta.
La Lola de la Figuera, com he dit abans,
es va casar un dia de maig de 1912 amb un jove de Barcelona. Ell es deia Josep
Nogueras i Oller, i era germà d’aquell Rafel Nogueras, autor de Les tenebroses. El matrimoni va anar a
viure a Barcelona, on van tenir una filla... Però això ja és una altra
història.
Us presentem una exposició que permet, si
hom ho vol, aprofundir-hi més, ja que per això s’hi han incorporat uns
faristols on es poden veure la reproducció dels originals i llegir, fàcilment i
complets, les cartes, les poesies i els documents exposats en els panells.
Acompanya també la mostra un documental sobre una de les darreres feines de
carboneig fetes al Montseny.
A més, qui ho desitgi, podrà escoltar un
àudio, amb la lectura de fragments de cartes, poemes, les cançons que va
recollir Millet al pla de la Calma, i uns poemes de Maragall musicats per
Xavier Ribalta.
Seria llarg enumerar totes i cada una de
les persones, i encara em deixaria algú, que van voler col·laborar
desinteressadament en aquell projecte de l’exposició que avui arriba a
Barcelona, participant en la gravació de l’àudio, cedint imatges o explicant
fets i records dels seus avantpassats que vivien en aquelles contrades, però en
l’exposició hem deixat constància dels noms de tots ells.
Al llarg dels anys en què he anat
recollint informació sobre la Figuera i el Montseny d’aquella època en què tots
aquests personatges s’hi van estar, he tingut l’oportunitat d’accedir a cartes
i documentació inèdita, i a d’altre material complementari. Exposar-lo aquí
hauria estat, evidentment, massa feixuc per a qui visités aquesta mostra. Per
això el senzill catàleg que havia pensat que la
complementés, a poc a poc es va convertir en un llibre que reunirà tot aquest
material i que, si res no ho impedeix, sortirà, per fi, aviat.
I és ara que vull regraciar públicament a
tots aquells i aquelles que van respondre a la petició per a una col·laboració
desinteressada en el llibre, malgrat aguantar el “rotllo” d’un, que sovint no
coneixien, que els parlava per telèfon o els enviava un correu electrònic
explicant la història d’una nena que escrivia a Maragall, que vivia en una casa
del Montseny... En fi... Moltes gràcies a tots.
I cito sense cap ordre: els senyors
Antoni Pladevall, Jordi Castellanos, Pere Maragall, Miquel Desclot, Josep Ma.
Roselló, Ramon Pont, Rafel Ginebra, Xavier Roviró, Jordi Tura, Isidre Prades,
Enric Vives. I a les senyores Glòria Soler, Dolors Millet, Carola Duran, Anna
Gómez, Laia Cateura.
A la senyora Anna Ma. Blasco, a més de
regraciar-li que acceptés participar despresament en el llibre, he de fer-li
reconeixement pel seu rigorós i extens treball d’ordenar, datar i anotar la
correspondència entre Joan Maragall i Josep Pijoan. Sense el seu estudi
possiblement m’hauria extraviat entre l’extensió i la riquesa d’aquella relació en el dies de les estades a la
Figuera. El seu llibre m’ha servit per descabdellar no pocs interrogants, i per
transcriure unes cartes plenes d’entusiasme pel Montseny.
Com li deia Joan Maragall a la Lola en un
de les seves cartes: “Jo aquí baix i tu aquí dalt, / cadascú ha anat fent sa
vida. / La teva és la que més val. / Veus més cel i tens més sol / i vius més a
poc a poc, / tens cada fruita a son temps / i cada cosa a son lloc.”
Aquest és el Montseny que varen conèixer
aquells que passaren per la Figuera en els dies de la Lola, i el que ara ella,
amb la seva manera de dir, us explica en aquesta exposició. El “seu” Montseny,
el que ella va viure, el de les feines del camp d’una terra inclinada, dels
oficis desapareguts, de les rondalles i de les cançons preservades per
generacions, d’una forma de vida i mots ara ja extraviats en el temps. El dels
personatges que va conèixer, que aquí us parlen a través dels seus escrits,
d’aquells dies quan pujaven al pla de la Calma fugint de les ciutats
insalubres, buscant l’aire sa i net, gaudir de la natura, i també menjar bones
viandes. D’aquells dies d’oci fèrtil, i aquella altra relació amb el temps, que
donarien els seus fruits en les seves obres. De quan es passejaven pels camins
amples, i els espais eixamplats del Montseny cercant la “puresa de la terra” i
el “silenci expressiu”.
Ja ho havia dit mossèn Cinto, referint-se
a aquell Montseny que: “En aquell altar se creuen moltes mirades extàtiques i
molts pensaments patriòtics; allí es donen cita, s’hi troben i conversen molts
cors enlairats i moltes ànimes somiadores: los aucells de la poesia que poden
fugir una estona de la gàbia de la ciutat allà se’n volen, com al plaent
reposador de les àligues ferides.”
I és perquè estàvem
en deute amb molts d’aquells que ara fa més de cent anys van pujar al pla de la
Calma, que esperem que l’exposició que avui us presentem, i el llibre a punt
d’editar-se, serveixin d’homenatge a aquells que van voler i saber portar el
reflex montsenyenc a les seves obres. Per la seva estimació a aquell massís i a
la seva gent, quan pagesos, pastors, carboners, els qui treballaven als pous de
glaç..., encara podien viure en la mateixa terra dels seus avantpassats,
recollint els fruits d’aquell tros enlairat.
També volem regraciar a tots els que han volgut preservar, d’una manera
o altra, els testimonis escrits, gràfics o orals; en definitiva la memòria
històrica, d’una època ja llunyana d’aquest Montseny nostre que hem de
preservar.
No puc pas acabar sense mostrar el meu
agraïment als qui han patrocinat aquesta exposició.
I
molt especialment al Patronat d’Estudis Osonencs, pel seu suport generós i
decisiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada