divendres, 10 de gener del 2014

Dies de revolució (1936-1939) I part

Dies de revolució (1936-1939) I part


Intel·ligència és memòria


      De totes les ferides que al llarg de la història han hagut de patir els ciutadans d’aquest país, les que han produït una guerra, dita civil, són les més doloroses, aquelles amb què més costa conviure, o sobreviure, i, sobretot, són les que necessiten més temps per cicatritzar, si és que mai cicatritzen del tot.



      Potser valdria la pena deixar de parlar sempre de guerra civil. Una guerra és una guerra, i de civil no en té pas res. O, tal vegada, si acceptem aquest terme, podríem anomenar la nostra darrera guerra com la Quarta Guerra Civil —tot recordant les tres carlinades, per no anar més lluny— d’un país massa propens a les lluites fratricides.


      La guerra de 1936 a 1939 es pot dir que fou una guerra amb moltes guerres dins d’ella mateixa. Una guerra que, de fet, també fou internacional; camp de proves de material destructiu nou; intent de materialitzar un nou sistema polític, social i econòmic; i, en molts casos, un exemple de generositats personals, sovint mogudes per l’idealisme —o el romanticisme— portat a terme, d'una banda, per gent desfavorida que tenia l’esperança de veure néixer una nova societat on la igualtat i la justícia prevalguessin per sobre de les diferències de classe, i, d’altra banda, per gent disposada a no renunciar al seu estatus social o a les seves creences. Tot plegat va ser un anunci clar, per a qui volgués adonar-se’n, del terrible conflicte europeu i mundial que s’apropava.             


      Cal que els pobles sàpiguen la seva història. Massa sovint la desmemòria històrica, aquest tret que defineix la manca d’autoestima d’un país, ha pesat sobre allò que ens defineix com a col·lectivitat. Si un poble no pot desconèixer les seves arrels més antigues, tampoc no pot ignorar, ni passar per alt, el seu passat més recent, per tràgic que aquest hagi estat; tampoc no l'ha d'oblidar, si no vol com diu un tòpic carregat de bona intenció repetir-lo.


      No fa gaire, l’escriptor i intel·lectual alemany compromès amb el seu temps Günter Grass, premi Nobel de literatura, deia en una entrevista publicada dins el suplement dominical d’un diari de Barcelona: «He observat que segueixen debatent sobre la Guerra Civil i això em sembla bé: els joves tenen dret a saber com es van poder destrossar tantes vides i tantes consciències. No ho dubtin: també Espanya serà atrapada per la seva pròpia història.»[1]


      Durant molts anys s’ha hagut de patir la rememoració d’una història unilateral i distorsionada dels fets de la darrera Guerra Civil. Una història feta a mida dels vencedors; la història oficial que es va ensenyar i es va fer aprendre de memòria a les escoles, amb una ocultació total de les conseqüències patides pels altres, els perdedors. Un fet, d'altra banda, que sembla inevitable per als perdedors de sempre, els perdedors de tots els conflictes...; tard o d'hora, però, tots som atrapats per la nostra pròpia història.


      Ara, quan de tot arreu sorgeixen veus que volen exposar a la llum del dia els esdeveniments amagats i les diverses veritats d’aquella guerra —sobretot les dels qui la van perdre—, s’han aixecat les veus dels que encara se senten victoriosos i algunes dels que pensaven que l’havien guanyat, encara que després se sentiren traïts o desenganyats durant la llarga travessa dins el túnel de la postguerra. N'hi ha que han posat el crit al cel, presos per una por sense cap justificació, i prediquen un oblit que, per estèril, no porta enlloc.


      Algú va dir que intel·ligència és memòria.


      Tots plegats hauríem de fer un esforç per tractar d’explicar-nos aquest passat nostre, també els que no van viure aquells dies, però que van haver de patir-ne les conseqüències sota una dictadura asfixiant que, entre altres coses, va voler anorrear la nostra llengua i la nostra cultura. Tot això, cal fer-ho sobretot abans que els darrers testimonis vius d’aquells dies de revolució, que massa sovint s’ha volgut deixar bocatancats, desapareguin. 


      Després de més de setanta anys d’aquells fets violents, deixem parlar els testimonis: traiem a la llum dietaris, notes i documents encara amagats, necessaris per entendre el nostre present i imprescindibles perquè les generacions futures d’estudiosos puguin tenir un coneixement fidedigne de la realitat de tot plegat i la puguin valorar de la manera més ajustada possible. Cal exigir el dret a conèixer la nostra història, i ningú no ens pot arrabassar aquest dret. 


      Darrerament hem vist com fins i tot l’Església, com a institució, proclama encara avui la memòria dels seus màrtirs. Creiem que si bé aquest discurs és legítim des de la seva posició —després de tants anys de fer-ho i repetir-ho—, a molta gent li pot semblar, per les connotacions que aquest memorial té amb un passat no tan llunyà, que encara avui es vol negar el dret que igualment tenen els perdedors d’aquella croada a parlar i treure de l’oblit els seus morts, o fins i tot podria semblar que es pretén contrarestar el dret, també legítim, que tenen al dol aliè. Hi ha qui pensa que aquesta revifalla es deu al fet de voler aprofitar —pels sectors més ultres de l’Església i la societat— el debat obert per la societat civil sobre les fosses comunes dels morts de l’altre costat, amb la intenció de ressuscitar aquell moviment dels “caídos por Dios y por España”, enfront dels que encara avui, després de tant de temps, continuen sense tenir ni nom ni lloc en les pàgines de la nostra història.


      En una carta pastoral, Joan Enric Vives, bisbe d’Urgell, parlava sobre l’obertura del procés de beatificació dels màrtirs de l’Església, que definia com «expressió viva del que podria denominar-se un pensament fort. El màrtir és un home íntegre, en el qual hi ha unitat de pensament i acció». I, parlant dels que van ser assassinats només pel fet de ser sacerdots, afegia: «La seva beatificació s’escapa de tota polèmica i encara més de qualsevol utilització interessada o partidista.»[2]


      Si admetem que els morts de l’Església, com diu el bisbe d’Urgell, ho foren per ser homes íntegres amb unitat de pensament i acció, creiem que es pot aplicar exactament el mateix als altres, a molts dels vençuts, homes i dones íntegres i conseqüents amb la seva ideologia que van morir per tal d’aconseguir un món nou. Deixem, doncs, que tothom reivindiqui d’una vegada per totes els seus morts —tantes vides i tantes consciències destrossades— tranquil·lament, sense pors ni hipocresies.


      Per a una reconciliació autèntica entre aquelles “dues espanyes”, cal que tota l’Església pensi i faci seu allò que el bisbe Vives continua dient: «Aquests testimonis de la fe no esborren els mèrits que puguin tenir altres persones que, fidels a les seves conviccions, també van sofrir repressions i persecucions per les seves idees. Cal reparar en el que convingui la seva memòria. La beatificació dels uns no va contra els altres, ni contra ningú, i menys encara contra els qui també van perdre la vida en aquelles tràgiques circumstàncies.»[3]


       Si els que, després de la guerra, van ser situats al bàndol dels vencedors (els assassinats pels anomenats pistoleros, els morts al front, tots aquells englobats sota el lema de “caídos por Dios y por España”) i van ser honorats durant molts anys com a herois i màrtirs, els altres, defensors recordem-ho d’un govern elegit democràticament, soldats de les lleves mobilitzades, obligats a anar al front en molts casos contra les seves creences o ideologia, i que resultaren morts, desapareguts o presoners en camps de concentració o de treball, i els afusellats injustament en temps de “pau”..., no són també víctimes que tenen tot el dret a ser reivindicades? La repressió dels “incontrolats” la va seguir la dels “controlats”. «Quan els guanyadors de la guerra recordaven tots aquests morts, habitualment començaven la frase amb l’expressió “en el trágico amanecer...”. Dissortadament, les matinades tràgiques continuarien encara dies i dies, mesos i anys. I és que aquestes matances eren les darreres d’uns, abans que s’iniciessin les dels altres.»[4] Dues cares d’una mateixa violència i tragèdia que va costar tantes vides arreu.
Antic convent del caputxins i presó de Vic

      Val a dir que aquells anys les denúncies —anònimes i sovint falses—, les depuracions, els empresonaments i les venjances tornaren a l’ordre del dia. També s’ha de dir que molts altres no van tenir la mateixa “sort” que aquells, i senzillament foren afusellats després de la farsa d’uns judicis sense cap garantia, fets sota jurisdicció militar.


       Com a mostra de l’ambient que es vivia en aquell moment d’eufòria per l’arribada de la “pau”, però d’inici de la repressió per a tots aquells que sempre defensaren la causa de Catalunya, paga la pena reproduir aquí les paraules de Maria d’Abadal i Pedrals, muller de Joan Anglada i Vilardebó: «En acabar la Guerra Civil, férem una petita estada a Barcelona i després vam tornar a Vic. Llavors vingué la segona sorpresa. En Joan fou bandejat i el van confinar a cent quilòmetres de la capital vigatana. Els falangistes locals denunciaren les conviccions catalanistes del meu marit i l’acusaren d’ésser partícip i propagandista de la causa republicana; fins i tot li obriren un expedient. En Joan se n’hagué d’anar cap a Barcelona. Novament es repetia el malson. Vaig dedicar hores i hores a recollir paperassa per demostrar la innocència del meu marit.»[5]


      Manel Casanoves i Casals, un altre testimoni vigatà que es trobava a Barcelona aquells primers dies de postguerra, ens explica: «A poc a poc les tropes franquistes es feren amb el control de la ciutat i s’anà normalitzant la situació. A casa no teníem pas motius per exiliar-nos [...]. Així que decidírem quedar-nos a Barcelona sense restar del tot tranquils. I no ens equivocàvem pas gaire, ja que, l’endemà mateix de l’entrada de les tropes nacionals, s’iniciaren les represàlies contra la llengua, les tradicions i la cultura catalanes i contra alguns catalans. Les emissores de ràdio, els carrers i les places, els anuncis i la propaganda, les escoles i les esglésies, qualsevol manifestació civicocultural i, per descomptat, els actes oficials canviaren d’idioma i adoptaren la lengua del imperio[6]


      Pensem que cal fer d’una vegada la definitiva catarsi col·lectiva, sempre pendent i necessària, entre els supervivents i els descendents dels anomenats dos bàndols, vencedors i vençuts —com si no haguéssim perdut tots plegats—. Sapiguem per què van succeir aquells fets i on anar a plorar els nostres morts, per saber, tots plegats, de quines bogeries ens hem de guardar; per saber, en definitiva, quin són els nostres "idus de març".


Vic


      La història, però, no és pas única, no té solament una lectura; és complexa. Per sort, d’uns anys ençà s’han publicat noves aportacions a la història local que donaran més llum a les inevitables generalitats de la història i a les seves diverses veritats o interpretacions.


      No es pot pas dir: “Aquesta és la veritat”. Perquè cadascú que va viure aquell darrer enfrontament armat té la seva part de veritat, com segurament també la seva part de culpa col·lectiva.


      Documents com aquest que avui surt a la llum poden contribuir a ampliar una mica més la visió local d’aquells dies. Per a qui va viure el que s’hi explica, aquest escrit no deixa de ser un testimoni, inevitablement subjectiu (una de les veritats), de qui viu aquells dies en què “l’ordre de tota la vida” és capgirat, en què la realitat que passa davant els ulls de l’autor d’aquestes notes biogràfiques —escrites, cal dir-ho, temps després que succeïren— xocava amb les seves conviccions íntimes i personals —en aquest cas, i sobretot, per les seves conviccions religioses—. Cal tenir molt present que qui escriu aquestes notes és un capellà; per tant, segons ell, tot el mal ve de les esquerres, dels "sense Déu", dels qui pretenen capgirar les coses "de tota la vida” i introduir un ordre nou.


      «Vic, una "ciutat de sants" segons la literatura, però cal recordar que en el Vic d’aquells dies, seu episcopal i d’on sorgiren diverses fundacions religioses, s’hi aixecaven dinou convents i oratoris, trenta-dues esglésies, amb uns cinc-cents capellans i religiosos i unes vuit-centes religioses. És indubtable la incidència, per no dir la força, de l’Església local en el teixit social i econòmic d’una ciutat de quinze mil i escaig habitants, segons el cens de 1936. Ja de sempre el clergat vigatà havia exercit un poder fàctic, i influència ciutadana, defensant els privilegis que durant segles havia gaudit. Des de finals del segle XIX fins a l’esclat de la revolució del 36, mitjançant un catalanisme de caire evidentment regionalista i conservador, com a vehicle de la seva ideologia, ja fos des de la trona o a través de periòdics tan importants com La Veu de Montserrat o la Gazeta de Vich. Recordem que la jerarquia de l’Església havia justificat sempre l’ordre establert i el seu model social, sermonejant conformisme i obediència. No endebades la setmana tràgica del 1909 i els fets de 1934 eren en la ment de molts.»[7]


      Els anys que precediren l’esclat de la guerra i la revolució havien estat temps de grans tensions socials i injustícies. Aquells primers dies de l’alçament contra la legalitat del moment van ser certament els més durs a causa de la repressió indiscriminada. Si parlem només de la zona anomenada roja (que és on passen els fets que es relaten), successos com ara venjances, empresonaments, desaparicions, requises, destruccions de béns, incendis d’esglésies i execucions de sacerdots, de religiosos i de gent de dretes, i no tan de dretes, propietaris que havien expulsat els rabassaires que cuidaven les seves terres, i empresaris, estaven a l’ordre del dia, almenys d’una manera general, fins a la dissolució dels comitès antifeixistes, o, estirant més, fins als Fets de Maig de 1937. Ja se sap que les guerres civils tant es desenrotllen a l'avantguarda, als fronts de combat, com a la reraguarda, als pobles i les ciutats, i en aquest sentit Vic no fou pas una exempció, sobretot a partir del dimarts 21 de juliol de 1936. Cal recordar que la guàrdia civil, un cos destinat en principi a preservar l’ordre, va marxar de Vic, per ordre superior, al cap de pocs dies de la revolta: la ciutat restà, doncs, en mans d’uns quants exaltats —per anomenar-los d’alguna manera— malgrat els intents per controlar la situació que protagonitzà la gent de l’Ajuntament, amb més seny però amb poca autoritat.


      En aquest text, no cal buscar-hi valors literaris ni interpretacions històriques, sinó solament l'essència, el que és: un document, un testimoni sincer escrit en primera persona per un capellà. Hi parla d’uns dies concrets, els deu primers de l'aixecament militar contra el govern legal de la República, viscuts en una ciutat, Vic, i ho fa des de la perspectiva d’un indret concret, una institució pública: la Casa de Caritat.


      Donant a conèixer les notes d’un home molt conegut al Vic del seu temps, col·laborador de la Gazeta de Vich, bon amic i ajudant de Jaume Collell, fidel a la seva ideologia de religió i catalanitat principis que defensaria al llarg de la seva vida i que li causarien no pocs disgustos—, tal vegada haurem aportat un material que, més enllà del seu valor testimonial, servirà per aprofundir una mica més en la nostra història més propera, que cal rescabalar. Creiem que aquest és un deure col·lectiu que convé promoure. 


      Hem considerat convenient investigar cadascun dels noms i successos que s'hi esmenten tasca en la qual ens hem estès deliberadament ara que algunes de les persones que van viure aquells moments encara poden explicar-ne fets, confirmar-los o fins i tot desmentir-los.

Gaspar Puigneró i Bofill


Mossèn Puigneró

      Gaspar Puigneró i Bofill va néixer a Vic el 10 de desembre de 1885, en el si d’una família vigatana. Era fill de Manel Puigneró i Munmany, pellaire, casat en segones núpcies amb Teresa Bofill i Roca.


      Va ser ordenat prevere, pel bisbe Torras i Bages, el 23 de setembre de 1911. Després d’estar un temps sense destí, el 13 d’abril de 1915 va ser nomenat vicari de Sant Sadurní d’Osormort.


      El 19 juny de 1916 se celebrà un dinar per homenatjar els col·laboradors de la Gazeta de Vich. Entre els assistents, ja hi figura Puigneró. Va col·laborar ben aviat a la Gazeta amb el canonge Jaume Collell, persona a qui ajudava en les tasques publicitàries.


      El 1916 va ser enviat a la colònia fabril Soldevila de Balsareny. El gener de 1919, a causa de la mort del seu germà Manel, passà a la parròquia de la Castanya. Va ser rector d’aquella vall montsenyenca i hi va viure fins que, l’octubre de 1922, en va marxar per anar a residir a Vic.


      L’any 1928 trobem el seu nom com a secretari de la recent creada Acadèmia Balmes, en la qual també figuren noms tan destacats com els del doctor Antoni Griera, Josep Gros, Josep Gudiol, Eduard Junyent i Miquel Vilatimó.


      Després de passar uns sis anys altre cop sense destí, el desembre de 1928 va ser elegit director de la Casa de Caritat de Vic,[8] càrrec que no va poder exercir fins al gener de 1931,[9] ja que aquell nomenament va haver de superar molts problemes i entrebancs, fins i tot algun plet. Eren temps de dictadura.


      Al cap de deu dies de l’esclat de la Guerra Civil, hagué de deixar el càrrec al capdavant de la Casa de Caritat i va anar a refugiar-se, durant cinc mesos, a casa d’uns familiars de Vic. L'1 de gener de 1937 marxà amb altres fugitius cap a Perpinyà, on es refugià al convent de les monges vedrunes. Les autoritats, però, l’obligaren o bé a tornar cap a Catalunya o bé a anar cap a la zona dita nacional, però fora de França. Llavors es dirigí cap a Sant Sebastià, zona ja controlada per l’exèrcit franquista. Arribat allà, es trobà diversos vigatans coneguts; algun d’ells[10] el denunciaren com a catalanista i pretesament separatista, i li va venir d'un fil que no l’empresonessin o encara alguna cosa pitjor si no hagués estat per la intervenció de Pla i Daniel davant les autoritats militars.


      Enric Pla i Daniel, aleshores bisbe de la diòcesi de Salamanca, el va avalar i el va adscriure a l’església de San Martí i a la presó militar de Salamanca. A causa de les tensions que vivia en aquella presó (on confessava o acompanyava els qui anaven a ser afusellats), va demanar al cardenal que el traslladés.


      Així va ser com Pla i Daniel li va donar un càrrec de rector de les esglésies de Pozos de Hinojos i de Traguntia, a Vitigurino (Salamanca). Va prendre possessió de les parròquies el dia 17 de desembre de 1937, amb la promesa que, quan les tropes franquistes entressin a Vic, ell podria tornar-se’n de seguida cap a la seva ciutat.


      El dia 5 de febrer de 1939 arribà a Vic i es reincorporà a la Casa de Caritat com a director, encara que provisionalment. A principis d’abril no va poder continuar exercint aquest càrrec per oposició de l’Ajuntament, dirigit de nou per Josep Sala i Molas, que ja havia estat alcalde durant la dictadura de Miguel Primo de Rivera (1924-1930).[11]


      Com hem vist, durant la guerra els uns l’acusaren per ser sacerdot i després els altres per ser catalanista. En ser depurat novament per una dictadura va haver de passar un temps sense destinació concreta, fins que el van nomenar vicari de l’església de Sant Domènec de Vic, i vicari de la Catedral, el 1941. Més endavant, el maig de 1944, fou beneficiat de la Catedral.


      Mossèn Gaspar Puigneró i Bofill va morir a la seva ciutat natal el dia 23 de maig de 1967, a l'edat de 81 anys.
___________________


El dietari


      Es tracta de la transcripció de les anotacions autògrafes fetes per mossèn Gaspar Puigneró i Bofill en uns fulls de paper de 21 x 9 cm, la majoria numerats, escrites amb ploma i recollides amb una goma elàstica, amb un total de 159 fulls escrits.


      Sobre la revisió d’aquestes notes, cal destacar que pel que fa als aspectes de format, hem eliminat del text una colla de subratllats —que marcaven expressions o bé paraules soltes— als quals no hem sabut trobar cap justificació. D’altra banda, hem respectat el criteri d’ús de les majúscules del text original, malgrat que no s’adapta a l’actual.


      Així mateix, en la revisió ortogràfica hem unificat les qüestions que presentaven alternances injustificades. Com a exemples, podem esmentar els següents: a) homogeneïtzació de l’ús de l’apòstrof (tret del cas dels grups que + pronom); b) homogeneïtzació de l’accentuació en els pronoms relatius (amb què), com també en els diacrítics (més/mes), en els mots esdrúixols (diligències) o en formes del pretèrit perfet simple d’indicatiu (paràrem); i c) homogeneïtzació de grafies en paraules de la mateixa família (com ara la b de trobar o la ç en el cas de començar).
L'església de la Mercè de Vic enderrocada

      Quant a la morfologia i la sintaxi, el més notable ha estat la millora de la puntuació. En aquest sentit, hem eliminat una gran quantitat de comes sobreres que dificultaven la comprensió del text, i, paral·lelament, hi hem afegit les que hem considerat necessàries amb vista a millorar l’estructura interna de les frases. Tanmateix, hem mantingut, en general, totes les estructures tant morfològiques com sintàctiques no adaptades a la normativa actual per tal de no desfigurar l’autenticitat original del text.


      Finalment, tocant al lèxic cal dir que hem respectat tots els barbarismes i algunes alternances dignes de ser exposades a la llum del segle XXI (greu/grave), però hem unificat aquells casos que presentaven canvis menors i sobre els quals mancava un criteri sòlid (individuo per individu, per exemple).


Bibliografia consultada
Adillón i Baucells, Miquel. El último soldado del POUM. Edició de l’autor, 2001.
Bassas i Cuní, Antoni. Guerra Civil a Vic: Dietari 1936-1939. Editorial Eumo, 1992.
Casanovas i Prat, Josep. Quan les campanes van emmudir. Patronat d’Estudis Osonencs, 1993.
Junyent i Subirà, Eduard. La ciutat de Vic i la seva història. Curial, 1976.
Llach i Galilea, M. Teresa. La Casa de Caritat de Vic. Fundació Casa de Caritat de Vic, 2007.
Nicolau Bauzá, J. El P. Juan Perelló, Obispo de Vich. Imprenta SS. Corazones. Palma, 1956.
Quibus i Pomar, Jesús. Misioneros mártires. Gráficas Claret, 1942. 
Rovira, Josep M., i Ponce, Santi. El carrer de Gurb. Un barri emblemàtic de Vic. Ajuntament de Vic, 2001.
Tornafoch i Yuste, Xavier. Política, eleccions i caciquisme a Vic (1900-1931). Tesi doctoral. UAB, 2003.
Viñas i Colomer, Josep M. El noviciado de Vic durante la revolución de 1936. Recuerdos personales del novicio. Exemplar manuscrit.
Diversos. Osona: testimonis del segle XX. Consell Comarcal d’Osona, 2007.
Les actes del Ple de l’Ajuntament de Vic, 20 de juliol de 1936-5 de gener de 1939. Servei de Publicacions de l’Ajuntament de Vic, 2007.

Estadística biogràfica dels clergues de la diòcesi. Arxiu de la Cúria del bisbat de Vic.
Martirologio vicense: persecución religiosa 1936-1939. Vic, 1945 [1947]
Caídos por Dios y por España durante la dominación roja 1936-1939, naturales o residentes en esta ciudad de Vich. Imprenta Portavella, Vich 14 Ocubre 1945.
Butlletí Oficial del Bisbat de Vic
Gazeta de Vich
Ausetania
L’Hora Nova
Diari de Vich
Ideal Vicense
Informaciones Vich
__________________

Publicat a Ausa n. 160, any 2007. 
http://www.raco.cat/index.php/Ausa/article/view/109774/137309 



[1] Magazine de “La Vanguardia”. Barcelona, 2007.
[2] Carta pastoral del 4 d’octubre de 2005.
[3] Carta pastoral del 4 d’octubre de 2005.
[4] Solé i Sabaté, J. M.; Villarroya i Font, J. La repressió a la reraguarda de Catalunya (1936-1939), volum I. Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1989, pàg. 332.
[5] Osona: testimonis del segle XX. Editat pel Consell Comarcal d’Osona, 2007, pàg. 293.
[6] Osona: testimonis del segle XX. Editat pel Consell Comarcal d’Osona, 2007, pàg. 348.
[7] Adillón i Baucells, Miquel. Nota particular.
[8] Vegeu la Gazeta de Vich del 24 de desembre de 1928, on es fa  referència al seu nomenament com a director, secretari i capellà de la Casa de Caritat.
[9] Vegeu la Gazeta de Vich del dia 11 de desembre de 1930.
[10]  Es tractava d’espanyolistes, carlins recalcitrants de Vic, alguns dels quals ja l’havien perjudicat durant la dictadura de Primo de Rivera impedint que prengués possessió com a director de la Casa de Caritat.
[11] Llibre d’actes de la Casa Caritat. En la sessió del dia 9 de maig de 1939, hi llegim: «Año de la Victoria. Extinguido el período de dominación roja...». Després d’aquesta introducció obligatòria, es destitueix la Junta de la Casa de Caritat que hi havia hagut fins aleshores.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Puig Antich i Mataró en...

  Miguel Guillén Burguillos 2 de març de 2024 (10:42 CET)  CAPGRÒS https://www.capgros.com/ Puig Antich i Mataró en el 50è aniversari del...